1 augusti 2010

Bra rutet Anne Brynolf!

Har jag bytt namn till Anne Brynolf och blivit ledarskribent på DN? Nej, inte senast jag tittade mig i spegeln. Men man kan ju nästan tro det när man läser denna ledare i dagens DN.
Bara glada grisar?
Hurra för att Spaniens katalaner röstade för ett förbud för tjurfäktning! Jag är helt för.

Samtidigt är den allmänna glädjen i Sverige över beslutet lite förbryllande. Visst, tjurfäktning innehåller gräsliga moment. Men dör alla grisar under värdiga former? Somnar in, utan stress? Hur mådde egentligen grisen innan den blev din skinkskiva?
Någon skulle säkert invända att det är skillnad på att ha död på djur för nöjes skull och för att låta köttet tjäna som föda.
Två invändningar. Ett: köttet från tjurfäktningens tjurar säljs ofta lokalt, efter avslutad kamp. Således blir tjuren också mat.
Två: Varje skinkskiva är inte essentiell, många äter kött av nöjes skull, av slentrian eller bara för att.
Min poäng är att det är lätt att bry sig om slaktmetoder när det sker någon annanstans, i något annat land. Att förfasa sig. Men helt ärligt: vilken baconfantast skulle palla en dag på slakteriet? Den som bara ätit glada grisar kasta första stenen.
Anne Brynolf

12 kommentarer:

  1. ja nog är det lite dubbelmoral, våra tjurar, kossor, grisar, höns mm lider precis lika mycket och det är vi som orsakar dom det. Finns inga om, men och bortförklaringar för det är så det är/ och jag är inte alls anonym
    MVH o hopp om bättring Mia Wetzell.

    SvaraRadera
  2. Det är som med allt annat, det är inte jag, det är dom andra som är värre. Mycket tragiskt. Att mörda är lika barbariskt oavsett syfte.

    SvaraRadera
  3. Beklagar de klantiga felstavningarna. Det var mitt fel, inte DN:s. Korrigerade nu.

    SvaraRadera
  4. dödsångesten o skräcken vid slakt o innan dess är lika,antingen de är på slakteriet-på väg till slakteriet- det miserabla livet innan det är dags,är lika, vad man än är för djur, eller är på en arena o är dödsdömd men ändå tvingas kämpa för sitt liv,men det är, trots all dubbelmoral o ovlja att förändra, om det påverkar ens eget liv,en stor framgång för de djur som annars hade fått sätta livet till på kataloniens tjurfäktningsarenor

    SvaraRadera
  5. Samtidigt känns det lite väl mycket jante över ledaren. Lite "inbilla dig inget, det gör ingen skillnad i alla fall". Vi måste kunna glädjas över de framsteg vi gör – även om det finns mycket kvar att göra ... Små, små steg åt gången är åtminstone bättre än att bara stå still ... Vem vet, snart kanske vi är människor på riktigt?

    SvaraRadera
  6. Jag håller med Peter. Det skickar ut lite fel signaler när man inte kan glädjas åt det som händer, utan istället fokuserar på "att resten är skit". Gläds åt det som faktiskt händer och lyft fram det för att uppmuntra till fler initiativ i positiv riktning.

    Sedan är det inte jämförbart med lidandet som uppstår vid tjurfäktning som den som uppstår vid djurslakt. Visst kan man diskutera mycket om att djur inte borde födas upp till slakt, men det handlar om att de ger något livsnödvändigt; mat. Tjurfäktning ger absolut inte något livsnödvändigt. Det enda det ger är sadistiskt nöje på tjurens bekostnad. Det är på intet sätt försvarbart.

    SvaraRadera
  7. Anders att äta kött är ingen livsnödvändighet heller. Varför överlever i så fall veganer och vetetarianer? Tvärto ur miljösynpunkt och i enlighet med grundläggande djurrättsetik är det mycket bättre att INTE äta kött. Och jag garanterar: man överlever, tro mej!

    SvaraRadera
  8. Peter Carlsson,
    absolut att vi ska glädjas åt alla framsteg och framgångar. Det håller jag helt med om. Jag läste ledaren lite mer åt det positiva hållet - att man i jublet över tjurarna även bör ägna en tanke åt de djur man har alldeles framför sig.

    Anders Wilzén,
    som sagt, glädjas ska vi göra. Och det har vi gjort - här i bloggen, på vår hemsida och på vår sida på Facebook har vi jublat. Men jag tycker inte det är fel att mitt i detta problematisera jublandet, och presentera en möjlighet att ta fler steg i positiv riktning - t.ex. genom att börja tänka mer på de djur som blir till mat.

    Och jag håller helt med Pia W. Djur på tallriken är inte livsnödvändigt. Alla vegetarianer och veganer runt om i världen visar dagligen att så inte är fallet. Det är ett val att äta djur, inte en nödvändighet. Tjurfäktning är fortfarande lika oförsvarbart, men något som är väl värt att tänka på.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Om man måste äta kött för att överleva.... hur lever och andas då jag..? Dags att sluta tjata om hur nödvändigt det är att äta kött!

    SvaraRadera
  11. Jag har en annan fråga försöker här. Har mailat till er många gånger om att jag vill vara med turnen men jag får inga svar. Om ni inte vill ha hjälp så ska ni säga det och inte säga att ni vill ha det. Jag tycker att det är dåligt.

    SvaraRadera
  12. Carro: det låter inte bra! Prova en gång till på anna.hallin@djurensratt.se så hjälper jag dig. Hälsningar Anna.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.