18 juli 2009

Jensen's Bøfhus, Borås, tzayspett, Barcelona och fåglar

Semesterreflektion 11. Här kommer ett par ord som nog aldrig använts i samma mening tidigare: torsdagens vegokorvgrillning räddades av Jensen's Bøfhus och OKQ8.

Sojakorvar var nedpackat, liksom ketchup och senap - tiden räckte inte till för att göra något roligare. Men det hela blev bra tack vare coleslaw av märket Jensen's Bøfhus (för er som inte känner till Jensen's Bøfhus – tänk på en restaurang med kött, kött, kött och så lite extra kött. Då är ni nära.).

Vegansk coleslaw är varken det första eller sista man tänker på när man tänker Jensen's Bøfhus, men den finns. Och var helt ok. Kan vi inte argumentera bort köttet från Jensen's Bøfhus så kanske vi kan konsumera deras coleslaw i sådana mängder att de blir ett coleslaw-företag.

Dessutom hade vi glömt korvbröd, men räddades i nöden av OKQ8. Puh.

Semesterreflektion 12. Lokalpolitikern Anders Österberg (s) föreslår att Borås skolbespisningar ska ha en vegetarisk dag i veckan, för miljöns skull. Läsarkommentarerna på Borås-Tidnings hemsida är förtroendeingivande och skrämmande på samma gång Det började illa och jag hade för ett tag helt gett upp hoppet om staden Borås. Men nu känns det lite bättre.

Semesterreflektion 13. På utflykt häromdagen hade jag med mig senaste numret av New Scientist, och kunde där läsa om de 76 rhesusmakaker som efter 20 års djurförsök har gett oss kunskapen att färre kalorier gör att vi lever längre.

Visste vi inte detta redan? Att övervikt gör att vi dör tidigare, och färre kalorier gör att vi antagligen lever lite längre? Var det värt att 38 apor under 20 år fick 2/3 så mycket mat som de annars skulle haft? 20 år av hunger egentligen.

Fördomen om att djurförsök alltid är nödvändiga och görs för att bota livsfarliga sjukdomar är en av de mest effektiva fördomar jag känner till.

Semesterreflektion 14. På tal om utflykt upptäckte vi på NK häromdagen "Tzayskewers & Kimchislaw" (från företaget Health & Happiness). "Tzayskewers & Kimchislaw" är tzayspett med hoummossallad, serverad med kimchicoleslaw. 100% veg stod det på förpackningen, men det var kesella i coleslawen, så det är inget för veganen. Men jag har ett förslag på lösning.

Du ser till att boka in en utflykt med din icke-veganska kompis. Ni tar vägen förbi NK, och köper bland annat en förpackning Tzayskewers & Kimchislaw. Ni placerar er på en filt på Blasieholmen. Du pekar mot Gröna Lunds nya åkattraktion Insane, och utropar "Herregud, har du sett den där grejen!!!". Din kompis kan inte låta bli att titta, du norpar snabbt som ögat åt dig tzayspetten, springer raskt därifrån och skickar ett förklarande sms dagen efter. Eller så tigger och ber du på dina bara knän.

Hur som helst blir alla glada och nöjda.

Semesterreflektion 15. Tretton år efter att Djurens Rätt skrev den första debattartikeln om körkort för hundar hänger Fredrik Hardt i Gotlands Allehanda på.

Välkommen Fredrik.

Semesterreflektion 16. Enligt sajten VirtualTourist.com är detta de fem värsta länderna för veganer att resa i:

1. Mexico
2. Spanien
3. Tyskland
4. Kuba
5. En samling centralasiatiska länder

Tillåt mig att inte hålla med överhuvudtaget. Och tillåt mig tro att amerikaner inte har samma resvanor som resten av världen. Jag har förvisso bara erfarenhet av Spanien och Tyskland, men dessa länder hör absolut inte till denna lista.

Högst personlig semesterreflektion 17. Badpremiär: 18 juli. Dagen då Zlatan blev klar för Barcelona. Fånigt sent premiärdopp, särskilt för en Varbergare som jag. Men jag gillar tanken på Zlatan i Barcelona, staden där jag på Maoz upptäckte att falafel inte måste vara jättetråkigt.

Semesterreflektion 18. Det sägs att en viss travkusk *host* grispåfösare *host* har förlorat sin huvudsponsor. Travkusken skyller på TV4, huvudsponsorn säger att det inte har något med anklagelserna om djurplågeri att göra.

Brott lönar sig inte säger jag.

Semesterreflektion 19. Om du lider av brist på bloggande från Djurens Rätt så är djurensratt.webblogg.se bloggen för dig. Häng med på sommarturnéns framgångar och äventyr.

Semesterreflektion 20. Det är både fascinerande och tragiskt när de vilda djuren kommer i direkt kontakt med vår moderniserade värld. Så som de svalor (jag är rätt säker på att det var svalor i alla fall…) som hade skapat ett bo på den bilfärja vi åkte med i helgen. Och de rådjur jag titt som tätt stöter på i min södra förort till Stockholm (jag undrar alltid hur det går för dem när jag ser dem på morgonen, när de har en hel dag att klara av).

Och så som de fåglar som hade slagit sig ner i dörren till en sopstation i Stockholms skärgård.

9 kommentarer:

  1. Jag brukar köra alpros matgrädde tillsammans med Jensens Böfhus wiskeysås. Sen potatisskivor och en god vegobiff till det. Hel veganskt!

    SvaraRadera
  2. Den såsen kände jag inte till, måste kollas upp! Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Vore det inte smidigare att göra sin sås själv och inte gynna biffhus?

    SvaraRadera
  4. En del gillar att göra sin egen sås, andra gillar att köpa färdigt.

    Ang. att gynna biffhus så är min syn på saken att det inte är någon större skillnad mellan att gynna biffhuset och att gynna Konsum, eller vad som helst.

    Och jag ser inga problem med att gynna biffhusets veganska produkter, tycker det är utmärkt om dessa blir vanligare och säljs mer och mer.

    SvaraRadera
  5. Det du gör är skitbra. Keep on writing :)

    SvaraRadera
  6. Åt precis jensens wiskeysås med sojagrädde istället för kogrädde. Funkar fint!

    SvaraRadera
  7. Dagens citat kommer från en mjölk- och köttproducent:

    "-Köttdjuren och mjölkkorna producerar mycket mera om de inte motionerar så dem packar jag in i ligghallar med takfönster - det räcker om solen tittar in där ibland."

    Ja, vad ska man säga?!

    SvaraRadera
  8. Jonne: Kan du inte lämna en källhänvisning på citatet. Jag googlade men fann inget liknande. Var har du hört/läst det?

    SvaraRadera
  9. ...Det var ett citat från en som jag uppfattar enskild bonde i ett svarsinlägg med rubriken "Förebygger för fullt för att inga tamdjur ska offras" i tråden "38 vargar får skjutas i Finland" på Jakt & Jägares hemsida. Inget officiellt uttalande alltså.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.