Bakom reklamen finns en riktigt smutsig verklighet. En verklighet vi, trots löften om motsatsen, sällan får se. Djurens Rätt kan med tre filmer nu visa en helt vanlig dag för svenska kycklingar, grisar, kor och kalvar.
Vi är nog många som vill att verkligheten om djurfabrikerna är det som ska visas i tv-rutorna, som jämvikt till den lilla kossan som skuttar glatt på ängen i reklamen. Vad kostar 30 sekunder i tv-rutan? Finns det inget sätt att göra en tv reklam från Djurens Rätt eller i samarbete med någon annan aktör? Skulle ju sitta fint med 30 sekunders upplysning om djurens situation, rakt in till medelsvensson. Kanske är det en naiv tanke, eller vad tror ni?
Tack för info, Peter... Hmm... en halv miljon, ja det är mycket pengar. Synd att fel personer har reklampengarna. Har också funderat på om det inte skulle gå att hävda att exempelvis Bregottreklamen strider mot någon typ av etisk regel för reklam? Det borde ju vara uppenbart att den är vilseledande?
Jonne, det är väl sällan reklam ger en fullständig bild av någonting. Men väljer det positiva, som man t.ex. gör i Bregottreklamen. Men steget härifrån till att hävda att de bryter mot några regler tror jag är svårt ta att. Men visst är den missvisande.
Har något svagt minne av att jag såg Robinson-snubben som var vegetarian i någon tidning för ett tag sedan. Vet inte hur han kan få det till ett själviskt beslut, när det i själva verket är helt tvärtom.
Vi är nog många som vill att verkligheten om djurfabrikerna är det som ska visas i tv-rutorna, som jämvikt till den lilla kossan som skuttar glatt på ängen i reklamen. Vad kostar 30 sekunder i tv-rutan? Finns det inget sätt att göra en tv reklam från Djurens Rätt eller i samarbete med någon annan aktör? Skulle ju sitta fint med 30 sekunders upplysning om djurens situation, rakt in till medelsvensson. Kanske är det en naiv tanke, eller vad tror ni?
SvaraRaderaps... BRA FILMKLIPP!!!!
SvaraRadera:-)
1. välj vego
SvaraRadera2. välj ekologiskt
Jonne, man får räkna med minst 500 000 kronor för en satsning på tv-reklam. Mycket pengar. Ingen totalt omöjlighet inför framtiden, men mycket pengar.
SvaraRaderaMycket bra att du tar upp detta och visar verkligheten som den är.
SvaraRaderaTack för info, Peter...
SvaraRaderaHmm... en halv miljon, ja det är mycket pengar. Synd att fel personer har reklampengarna. Har också funderat på om det inte skulle gå att hävda att exempelvis Bregottreklamen strider mot någon typ av etisk regel för reklam? Det borde ju vara uppenbart att den är vilseledande?
"Det är själviskt att vara vegetarian!". Så lyder rubriken på Gunnar Glöersens artikel:
SvaraRaderawww.jagareforbundet.se/oew/default.asp?bid=88&cid=87&oewcmd=49&pageid=24515
Så, nu vet vi det. Då lägger vi ner det här stolligheterna med att äta vegetariskt. Självisk vill man ju inte vara :-)
Jonne, det är väl sällan reklam ger en fullständig bild av någonting. Men väljer det positiva, som man t.ex. gör i Bregottreklamen. Men steget härifrån till att hävda att de bryter mot några regler tror jag är svårt ta att. Men visst är den missvisande.
SvaraRaderaHar något svagt minne av att jag såg Robinson-snubben som var vegetarian i någon tidning för ett tag sedan. Vet inte hur han kan få det till ett själviskt beslut, när det i själva verket är helt tvärtom.
SvaraRaderaJag skulle vilja säga att Robinson-snubbens tiorier har vissa brister.
SvaraRadera