16 juni 2010

Djurrätt på Humanistbloggen

Idag skriver Daniel Dunér ett lästvärt inlägg på Humanistbloggen med rubriken
Djur är också (som) människor.

I inlägget resonerar han kring frågan om varför vi människor ska bry oss om en gris som skriker när den slaktas. Och kommer fram till att om man som humanist skulle fortsätta att döda djur så har man ingen egentlig anledning att fortsätta bry mig om vissa människor. Vilket inte torde vara ett lockade alternativ för den humanist som passionerat bryr sig om människors rätt till liv.

12 kommentarer:

  1. En fråga som jag skulle vilja ställa är om man ska bry sig om köttätare eller dom som har en läderrem på sina skor. Förra året blev en av mina vänner utskälld av en av era representanter för att hon hade en läderrem. I Djurrättsalliansen är alla välkomna och de använder inte sina pengar till en massa administration.

    SvaraRadera
  2. När och var skedde det? Låter ju inget vidare.

    En demokratisk organisation med 35 000 medlemmar kräver en viss administration. Det skulle säkert även vara fallet med Djurrättsalliansen om de hade en liknande struktur och samma medlemsantal.

    SvaraRadera
  3. Det var på Hultsfred förra sommaren. Ni var så jävla dryga. Min kompis blev riktigt ledsen.

    Visst "en viss administration". Men då borde ni också synas i samhället. Vad gör ni????

    Vad Djurrättsalliansen skulle göra om de hade 35 000 medlemmar är väl något som de ska svara på? Nu så skriver dom på sin hemsida att inga pengar går till administration. Så då är det väl bättre att stödja dom.

    SvaraRadera
  4. Johanna, det var en trist upplevelse av Djurens Rätt din kompis fick, och jag kan bara beklaga bemötandet. Vår sommarturné pratar om djurrätt med mer än 100 000 personer varje sommar, och uppenbarligen var det ett dessa samtal från förra som inte blev så lyckat.

    Djurrättsalliansen har en typ av verksamhet, vi en något annat. Jag tror båda behövs. Med 35 000 medlemmar i ryggen får det vi säger en väldig tyngd. Men som jag skrev kräver en organisation av den storlen också en administration. Det är ofrånkomligt. Men naturligtvis strävar vi mot att en så liten del som möjligt av våra insamlade medel ska gå till detta.

    Vad vi gör kan du läsa om på www.djurensratt.se, det är lite svårt att redogöra för allt här. Men aktuellt just nu är att vi nyligen överlämnade drygt 100 000 namn mot päls, vi lanserar i dagarna vår valsajt inför valet 2010 - där vi spanar in var djuren finns i valrörelsen, vår sommarturné gäster leklandet Busfabriken på fyra olika orter och på vår blogg vegokoll.se har vi lagt upp en guide till all vegomat som finns att köpa i Sverige. Plus naturligtvis all den verksamhet som sker i de lokala verksamheterna runt om i landet.

    Det är lite av vad som pågår just nu.

    SvaraRadera
  5. Peter,är det svårt för dig att svara på frågan om alla är lika välkomna i Djurens Rätt, köttätare som veganer? Det var väl det Johanna frågade om. Vet ju att det skett en hel del utmobbning inom Djurens Rätt.

    SvaraRadera
  6. Nils, inte alls svårt - alla är naturligtvis lika välkomna. Det är inte krångligare än så. Men det var inte så jag förstod frågan.

    Hoppas den blivit besvarad med detta?

    SvaraRadera
  7. Hej Peter!
    Tack för dina ord! Men jag kommer att hålla mig till Djurrättsalliansen. En sak, ni borde utbilda era företrädare bättre. Så slipper ni all kritik. En annan sak som slagit mig på Hultsfred är att de värvar personer som är fulla. Det tycker jag illa om!

    SvaraRadera
  8. Johanna, du och din vän är välkommen att kontakta teamcoachen för Hultsfred 2009 och berätta om era upplevelser. Maila telefonnummer till kampanj@djurensratt.se så ringer vi upp.

    Angående promillehalten på de som blir medlemmar, så är det så att det ligger i Djurens Rätts intresse att de som väljer att bli medlemmar på plats gör ett väl avvägt val. Den part som tjänar absolut minst på att en person ångrar sig efter ett inte fullt så genomtänkt beslut är just Djurens Rätt.

    Och något som jag gillar är att på Hultsfred 2009 genomfördes mer än 2 000 djurrättsamtal.

    //

    Benny Andersson
    Turnésamordnare
    Djurens Rätt

    SvaraRadera
  9. Det är dags att jag ger mig till känna. Det är min dotter som tråden handlar om. Det var hon som var i Hultsfred och upplevde att hon blev illa behandlad av Djurens Rätt. Inför hennes vänner blev påhoppad av en representant för organisationen pga att hon bar en läderrem. Själv var jag aktiv i Nordiska samfundet på slutet av 1980-talet. Hela vår familj, inklusive min dotter, är veganer.
    Jag tycker att Peter svarar bra. Ibland blir saker fel, och vi upplever dessutom saker olika.
    Bennys svar fick min dotter att gå i taket. Hon kommer aldrig att kontakta dig. Ditt avslut är kränkande och arrogant. Det är som att vid en våldtäkt säga att man ska fokusera på alla positiva möten mellan män och kvinnor. Jag förstår att unga människor hellre är med i Djurrättsalliansen, www.djurrattsalliansen.se.

    SvaraRadera
  10. Nils, som jag skrev var det en väldigt trist upplevelse din dotter fick av Djurens Rätt, och det är såklart bara att beklaga. Och naturligtvis är det inte så den stora mängden samtal som vi för varje sommar med människor runt om i Sverige går till. Kika gärna in på vår turnéblogg - www.summerofliberation.se - för att läsa mer om hur vår sommarturné jobbar och funkar.

    Av den respons vi får in skulle jag säga att 98% är positiv, och överlag är sommarturnén något av det roligaste och bästa vi gör under året. Men detta gör naturligtvis inte saken bättre för din dotter, och det är som sagt bara att beklaga från vår sida.

    Alla är naturligtvis lika välkomna i Djurens Rätt, och att regelbundet hoppa på folk som har läderrem skulle gynna varken djuren eller Djurens Rätt, där vår storlek och våra medlemmar är vår styrka.

    Även om vi naturligtvis föredrar alternativ till läder, för djurens skull.

    SvaraRadera
  11. Jag blir upprörd när jag läser den här tråden. Själv har jag två år i rad anmält mitt intresse för att delta i turnén, utan att ens ha fått något svar från herr Andersson. Ska turnén skötas så här?

    SvaraRadera
  12. Monika, Djurens Rätt sommarturné är (som sagt) något av det bästa och roligaste vi gör varje år. Men det är också något av det största vi gör varje år.

    Vi pratar med fler än 100 000 personer och turnén involverar hundratals ideella. Även om man skulle önska att allting löpte smärtfritt så är tyvärr så inte fallet. Och varje situation som inte blir så som man skulle hoppas är naturligtvis bara att beklaga.

    Vi gör naturligtvis vårt yttersta för att alla - de som möter oss på ute på festivaler, gator och torg lika mycket som de ideella som är involverade i turnén - ska tycka att det är lika viktigt och roligt som vi tycker att det är.

    Jätteroligt att du är intresserad av att delta i vår turné, och än är det inte försent att hänga med på årets. Släng iväg en intresseanmälan på www.summerofliberation.se så blir det en påminnelse, det är mitt tips.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.