23 mars 2012

Hela USA är vego år 2 392 – woho!

”Enligt säkra källor återstår bara 380 år till hela USA väljer grönt.”
Läste en spännande artikel i LA Times häromdagen. I artikeln går det att läsa att antalet vegetarianer i USA var 2,8% av befolkningen år 2003. Och att det nu ökat till 5%.

Vilket innebär att det ökar, på ett ungefär, med 0,25 procentenheter per år. Vilket innebär att vi har nått 100% om 380 år - alltså år 2 392.

Se där, ett mål att sikta mot!

6 kommentarer:

  1. Hur ser det ut i Sverige? När jag gick på gymnasiet för 12 år sedan så var många av oss veganer eller vegetarianer. Idag verkar det inte finnas några veganer alls. Även vegetarianerna är det få av. Hör detta från min syster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår senaste undersökningen från 2009 kom fram till att det är ungefär 6% som är vegetarianer eller veganer. Några jättebra jämförelser i tid finns dock inte, även om en liten kartläggning vi gjorde av vad som serverades i skolor för några år sedan ger dig rätt i din känsla.

      I en undersökning från Storbritannien som jag brukar referera till kom man fram till att antalet vegetarianer inte ökade, men att försäljningen av vegomat gjorde det. Vilket jag också tror kan stämma i Sverige med tanke på att vegoutbudet ökar hela tiden.

      Radera
  2. Ja det där var ju verkligen en bra extrapolering. ;-)
    http://xkcd.com/605/

    Förresten, du menar nog 0,25 procentenheter, inte procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Procent - procentenheter... det finns en anledning till att jag läste samhäll på gymnasiet och inte nått annat.

      Men hur som helst, mest lite kul, inte så allvarligt. Men trevligt att det går uppåt i Amerika iaf.

      Radera
  3. Har du några tips på hur man kan göra för att öka intresset för vego i skolan? Jag känner igen mig i din beskrivning av att intresset för att äta vego bland de yngre är mycket svagt numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om det finns, eller om jag har, några mirakelmetoder för det. I grund och botten handlar det väl om att nå ut bättre till den "målgruppen", att finnas där de finns och att göra vego till ett självklart val.

      Och att ligga på de som bestämmer vad som ska serveras förstås, och se till att kunskapen om vegoalternativen är så hög som den går.

      Sen finns det säkert aspekter som ligger utanför vår kontroll, ett tag var det ju väldigt "inne" att välja vego - och vad som är "inne" eller "ute" är ju svårt att kontrollera.

      Radera