12 december 2012

Inte fullt så mörkt om päls

"Inte fullt så mörkt om päls."
För någon månad sedan fick jag en smärre depression efter att läst om hur den globala pälsförsäljningen exploderat, mycket beroende på en ökande försäljning i Kina. I den tidningsartikel vi refererade till då sades det bl.a. att 90 städer i Kina köper in mer pälsprodukter än New York.

I en artikel i november/december-numret av den amerikansk tidningen ANIMAL PEOPLE nyanseras dock bilden. I  “No sign of comeback in new fur trade data” (har inte hittat den online) hävdas att de siffror som pälsbranschen presenterat är uppskattningar utan mycket substans. Och om man tar med inflationen i beräkningen har t.ex. omsättningen på pälsprodukter globalt sett minskat med 2% från 2005 till 2012, istället för att ha ökat explosionsartat. I USA är trenden än tydligare, där omsättningen minskat med 36% från 1987/88 till idag, går det att läsa i artikeln.

Tidningen har även räknat på påståendet om att 90 städer i Kina skulle köpa in fler pälsprodukter än New York, och kommit fram till att det maximalt rör sig om nio städer istället för 90.

1 kommentar:

  1. En klassisk propagandamanöver i dagens mediabrus - låtsas att din produkt är jättepopulär och det absolut hetaste man kan hitta just nu. Repetera tillräckligt många gånger på "rätt" ställen och folk börjar köpa produkten bara för att vara lika coola. Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger...

    SvaraRadera