4 januari 2013

Vegotrender under 2013

"Vegotrender under 2013."
Sajten Meatingplace har i en artikel jag precis sprang på (tyvärr ligger artikeln bakom en inloggning) sammanfattat en framtidsspaning från konsultfirman JWT (som verkar vara rätt stor, om man får tro internet). Spaningen gäller för 2013, och fråga mig inte mer om detta – det är exakt så här mycket jag vet om framtidsspaningen. Och visst är det fasligt USA-inspirerat. Men ändå; here goes.

Här är de tre mest intressanta trenderna ur vårt perspektiv som JWT hittade inför 2013.

Vegokött. "Meat substitutes are gaining adherents among the masses as more people cut down on meat for budget, health or environmental reasons and as faux meat gets tastier and more convincing." Låter ju fräsigt det där.

Som spännande exempel nämns "Beyond Meat […] launched in 2012 with a fake chicken that’s fooled some experts". Och "Two-year-old Dutch restaurant Vegetarian Butcher now markets its lauded faux meat products to outlets across Holland", samt "Like Meat is an EU research project focused on creating “high-quality meat-like products" that can become "widely accepted meat alternatives"."

Reservationen mot allt detta är som vanligt; är det vettigt att försöka uppfinna något nytt istället för att satsa på det som redan finns? Kommer dessa nya produkter vara så extremt mycket bättre/godare än vad som redan finns?

Djurvänligare mat. (Jag översatte “humane food” till “djurvänlig mat”, men vid närmare eftertanke är jag inte säker på att det funkar. Eller snarare så vet jag att det inte funkar. Det är inte djurvänligt, bara mer djurdåligt. Men jag kommer inte på något bättre just nu.)

Så här skriver Meatingplace/JWT: "Consumers will become more concerned about the humane treatment of the animals they eat, a trend that’s already under way in Europe. […] Watch for animal advocates to bring new issues to light and mainstream consumers to pay close attention."

Finemang. De gav några exempel från USA, som jag inte tyckte kändes enormt relevant i det här sammanhanget.

Och avslutningsvis:

Vegan Babies. "As veganism gradually gains more interest and adherents, more parents are starting to spread their animal-free eating habits to their offspring. Although naysayers argue that the tots don’t get proper nutrition, parents are feeling more confident about raising vegan babies, with at least some experts seeing no problem with the practice."

Lite otippat va? Men heja USA, hoppas de tre trenderna slår in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.