30 september 2008

Döda rävar från pälsfarmer blir diesel

Företaget Feora har sökt tillstånd för att få börja tillverka biodiesel vid sin anläggning i finska Nykarleby. Huvudsaklig råvara blir djurfett från pälsfarmer. De hoppas kunna tillverka 2,5 miljoner eurodiesel om året. Många, många döda djur lär gå åt för att hålla produktionen igång.

Jag blev trots allt förvånad när jag hörde detta och min första tanke var: Då slutar jag köra bil! Och återigen kommer känslan: När ska människors exploatering av djur få ett slut? Om vi ska fortskaffa oss som enskilda individer, ska vi göra det på ett etiskt försvarbart sätt - och det är inte att hitta bränslet inom pälsnäringen! Vi har i dagsläget ett stort antal förnyelsebara energikällor som utifrån vårt perspektiv är etiska.

På det här sättet håller man igång en produktion som är moraliskt förkastlig och gör det än svårare att få ett slut på det omfattande djurplågeri som pälsfarmning innebär. Feora borde satsa på andra förnyelsebara energikällor, för om konsumenterna tar sitt ansvar är pälsfarmerna snart ett minne blott.

Alexandra Leijonhufvud
Förbundsordförande
Djurens Rätt

3 kommentarer:

  1. Åfyfan! Det värsta är ju nästan att så många kommer köpa det utan att veta att det är döda djur de kör på!

    SvaraRadera
  2. vad fruktansvärt...

    SvaraRadera
  3. Fy...Vilken skam! Det är ju i mitt eget hemland!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.