29 juni 2009

En spaning från helgen som gick

När jag var yngre brukade jag lyssna på Spanarna i P3, med Ingvar Storm. Tror till och med att jag var med och lyssnade på en inspelning en gång - eller var det en inspelning av På minuten, det är lätt att blanda ihop de programmen. Numera var det ett tag sedan jag lyssnade och programmet har flyttat till P1. Men konceptet är detsamma – de tre spanarna avläser tendenser i nutiden och presenterar utifrån detta en framtidsvision var. Varje vision (eller tes) ska vara stärkt av tre belägg.

Och under helgen som gick fick jag en vision om framtiden. En spaning helt enkelt. Vi kan döpa den till "Vegoland närmar sig". Och den bygger på följande tre belägg.

Belägg 1. På fredagseftermiddagen skulle vi äta pizza. Medan jag satt och väntade på att våra pizzor skulle bli klara kommer det in en ung tjej. Hon beställer till sig och en kompis, och kompisen ska ha en Vegetariana - med köttfärs på. Vilket jag aldrig hört förr, och pizzabagaren påpekade också vänligt att den inte längre var vegetarisk i så fall. Men kompisen ville ha det så, hon eller han måste gillat kronärtskocka och paprika… Min poäng är att detta var som att vara med om ett pizzabesök år 2025. Då kött finns kvar, men endast som tillvall. Ingen basprodukt som idag, utan något man måste be om och som kostar lite extra. Folk har inte slutat äta kött, men de gör det mycket mindre.

Och då, år 2025, är det de som äter kött som måste krångla med beställningarna på pizzerior, som vi vegetarianer gör nu: plocka bort skinka och lägga till champinjoner. Men tvärtom då. Och som ringer till restaurangen i förväg och meddelar att i sällskapet på 15 personer som ska äta födelsedagsmiddag finns det tre som äter kött, och nu undrar de om restaurangen serverar sådant även om det inte står på menyn?

Vegetariana med köttfärs är belägg 1.

Belägg 2. På lördagen var jag och familjen på EkoBar (Sveriges miljö- och djurvänligaste snabbmatsställe). Jag hade inte varit där tidigare, skamligt nog, trots att de haft öppet i drygt två veckor. På menyn finns rätter som toast med ost och skinka och burritos med köttfärs. Allt veganskt - står det längst ner, så där som i förbifarten (jag tog Tzay special, vilket är pommes frites, tzay och tzatziki – mumma!).

Återigen en inblick i år 2025. I takt med att fler äter vego bli sojakorven bara korv och köttfärs är med kött av soja såklart. Skinkbaguetten på Pressbyrån är med Rasher. Kanske kan vi tänka oss en liten stjärna på produkter som innehåller kött från djur?

Menyn på EkoBar är belägg 2.

Belägg 3. Grillande på lördagskvällen med grannar, och vi hamnade i en diskussion om Tofulineglass med blåbärssmak. Jag hävdade att det inte finns Tofuline med blåbärssmak. Grannarna påpekade att de precis hade ätit en sådan, och hade kvar förpackningen. Jag hävdade då att de blandade ihop den med Lovice med blåbär. Min sambo påstod att vi ätit Tofuline Blåbär, vilket jag menade att vi inte alls har gjort.

Vem som har rätt eller fel i den diskussionen är mindre viktigt (särskilt eftersom det är mycket som tyder på att det är jag som har fel), spaningen går ut på att vi hade en diskussion om en viss vegansk produkt existerade eller inte. Gå tillbaks 10 år i tiden och det finns ingen chans i hela världen att Sveriges alla veganer inte hade stenkoll på varenda vegansk produkt som existerade norr om Ystad och söder om Treriksröset. Vegansk mjukglass i Luleå – vi kände till den, vi har smakat. Den veganska osten på Åhléns i Stockholm (som senare visade sig inte alls vara vegansk) var vad alla pratade om under några månader i slutet av 90-talet. Alla visste allt.

Idag blir man helt utmattad över att försöka hänga med. Varje besök på Goodstore innebär något nytt fynd. Nya glassmaker dyker upp, nu finns till och med två med lakrits.

Diskussionen om Tofuline med blåbärssmak är belägg 3.

Dessa tre belägg - kött går från standard till tillval, vegetariskt går från annorlunda till självklart och vegoprodukterna är så många att man kan bråka om vilka som finns eller inte finns - menar jag i min spaning är ett tecken på att Vegoland närmar sig. Det går kanske inte så fort som man skulle önska, men det går.

Djurens Rätt har tidigare kartlagt matvanorna i Sveriges skolor, och märkt att antalet elever som äter vego har minskat. Samtidigt ökar utbudet av vegoprodukter. Kan vi se samma tendens här som man har sett i Storbritannien – antalet vegetarianer ökar inte längre (vilket de länge gjort) men försäljningen av vegetarisk mat fortsätter öka. Det är alltså fler som äter vego, utan att nödvändigtvis kalla sig vegetarianer eller veganer. Mer självklart än livvstil.

I dagens Svenska Dagbladet siar tv-kocken Niklas Ekstedt om framtiden:

–Vi måste äta mindre kött i framtiden, av omsorg om naturen och klimatet. Överkonsumtion är aldrig bra för hälsan. Men man behöver inte bli vegetarian. Jag tror mer på kött som en delikatess. En liten bit hängmörad oxfilé på 40–50 gram som förrätt följt av en vegetarisk huvudrätt.
Jag menar inte att detta är en drömvision naturligtvis. Helt vegetariskt ska det såklart vara. Men tror Eksteds vision är en högst realistisk sådan, för säg år 2025. Och så tar vi och klämmer till med etiken och avstår även från hängmörad oxfilé – för djurens skull – till år 2050.

Vegoland närmar sig, håll i hatten!

7 kommentarer:

  1. Jätte bra spaning!!
    Vi håller tummarna att din vision kommer slå in! Man blir bara gladare och gladare som vegetarian/vegan när man kan gå in på en restaurang och beställa vad man vill.

    I onsdags åt jag för första gången på en helt vegetarisk restaurang, Hermans Trädgård, och det var en helt fantastisk upplevelse. Jag kunde välja vad jag vela, personalen var jätte trevliga och maten var helt UTSÖKT!

    Så kommer jag till en stad där jag vet att det finns en helt vegetarisk-restaurang så kommer jag välja den framför alla andra, för känslan att kunna se på en meny och tänka att: Här kan jag äta vad jag vill utan att krångla och hålla på att ta bort är oslagbar.

    Så när jag år 2025, 38 år gammal, kommer(förhoppningsvis) med mina barn och ska äta ute så ska inte de behöva bry sig i om dom kan äta varje sak på menyn utan för dom ska det vara en självklarhet att de kan ta vad de vill utan att behöva få i sig kött.

    Men som jag sa i början, det var en jätte bra spaning och vi håller alla tummar, klövar, och tassar att den ska slå in så snart som möjligt!

    / Jens

    SvaraRadera
  2. Peter,
    en av de bästa "spaningarna"
    jag har läst.
    Klockren fullträff i spaning och i belägg.
    Du skriver så intressant, betydelsefullt och viktigt.
    Din blogg ger hopp om en bättre framtid för människor och djur.

    SvaraRadera
  3. För mig som idag har ca 30 mil till närmaste vegorestaurang låter år 2025 helt underbart!

    SvaraRadera
  4. Bra spanat! Vegoland närmar sig definitivt. Belägg 4 är alla de vego- och djurrättssamtal vi haft i helgen. Jag blir lika förvånad varje gång jag pratar med någon som ser ut som en inbiten köttätare (hur de nu ser ut) och det visar sig att de är värsta vegofolket.

    Och för att göra en lång diskussion lite kortare - JA, tofuline blåbär finns. Eller fanns. Jag har iaf ätit den. Och den var god som bara den.

    SvaraRadera
  5. Ang blåbär:
    http://www.ingman.ee/index.php?page=228&action=show_product_details&product_id=335&group_id=179&PHPSESSID=354f156ccae99ba50e49ee4f8939483f

    SvaraRadera
  6. Helena, jag ska med andra ord inte klaga länge över att jag måste åka genom hela Stockholm city för att komma till EkoBar...

    AnnaH, coolt, sommarturnén rockar. (Även om det bara är tillåtet med tre belägg per spaning).

    ML, tack för länken. Blev också bjuden på Tofulines blåbärsglass igår, vilket också får ses som ett tecken på att den finns...

    SvaraRadera
  7. så bra! jag var nyligen i indien och det är så häftigt att se när man äter ute att vegetariskt är normen. överst på menyerna står "veg" och längst ner "non-veg". där är det det inte någon fattig liten grönsaksrätt längst ner på menyn åt vegetarianerna. det är vegetariskt och ICKEvegetariskt. tänkte på det när jag läste detta inlägg.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.