22 april 2010

"Jag är nykterist, förutom på kvällar och helger"

Idag är jag en extra stolt förälder, för jag har insett att min 3-åring har bättre koll på tillvaron än toppmodellen Lily Cole.

Min 3-åring är en intensiv förespråkare för fiskars rättigheter, och har stenkoll på att vi som vegetarianer inte äter fisk (det är dumt att äta fisk, som han säger).

Som vegetarian äter man inte djur, och enligt de flesta forskare så är fiskar ett djur. Det vet min 3-åring. Men Lily Cole har ingen aning:

"Väljer du snabbmat eller hälsokost?
- Haha, både och! Jag är vegetarian sedan tio år tillbaka men jag äter inte bara grönt utan även mycket fisk och skaldjur."

6 kommentarer:

  1. Grattis Peter Nilsson, du har en cool och smart treåring, uppenbarligen smartare än många vuxna.

    SvaraRadera
  2. Rubriken på detta blogginlägg var fräckt och talande.

    SvaraRadera
  3. Ja vet inte vart man ska skriva allmänna saker. Jag tycker det är bra att ni tar tag i djurförsöken. Jag vill att vi ska bli den organisation vi var förut. Förr syntes vi, vi jobbade för djurförsöksdjuren, kycklingarna och vi fick mäniskor att reagera. Dett har varit alldelles för tyst från oss ganska länge nu. Jag vill att vi ska höras mera igen och att vi ska bli starkare. Maten är viktig också.

    SvaraRadera
  4. Låt pojken bestämma själv om han ska gilla att äta kött eller ej. Belöna han inte för det han säger - han vet inte vad han pratar om vid 3 års ålder.

    En ansvarsfull förälder respekterar sitt barns värderingar och val. Samtidigt vet samma förälder att en 3-åring i stort sett saknar gott omdöme.

    SvaraRadera
  5. Henrik, jag tycker du säger emot dig själv. Å ena sidan ska man som förälder respektera sitt barns värderingar - och å andra sidan vet inte 3-åringen vad han pratar om. Vad finns det då att respektera?

    Som jag ser det så för alla föräldrar ner sina värderingar och åsikter på sina barn. Detta gäller alla föräldrar och hela tiden, och det sker mer eller mindre omedvetet.

    Skillnaden är att en familj som äter fiskar följer normen, och därför inte behöver förklara varför det är ok att äta fisk. En familj som inte äter fisk ifrågasätts, men gör egentligen ingenting annorlunda. Och som du säger, ett litet barn har inte förmågan att själv avgöra vad hon eller han vill äta.

    SvaraRadera
  6. Nyfiken i en strut är jag nu. Men är din pojke vegan? Hur coolt som helst isf. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.