30 januari 2012

Just nu läser jag...

Började läsa Magnus Lintons "De hatade" häromdagen eftersom flera recensenter har tagit upp ämnet halal-slakt. Ett ämne som det onekligen är intressant att diskutera. "De hatade" är säkert läsvärd i övrigt, men nu tänkte jag ge mig på det som handlade just om halal-slakt till att börja med. Så jag bläddrade. Och bläddrade. Och bläddrade. Och ingenting. Antingen bläddrade jag dåligt, eller så är det recensenterna själva som valt att spinna vidare på denna tråd. Så boken hamnade tillbaka i läshögen för nu.

Gav mig istället på senaste numret (nr. 4, 2011, vol. 16) av tidskriften lambda nordica, en vetenskaplig tidskrift "som presenterar humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning med anknytning till homo/lesbiska/bi/trans och queerstudier". Detta nummer har djur som tema.
"Ett grundläggande gemensamt tema inom queer- och djurstudieforskniung är alla de kategorier som djur och människor inordnas i, deras underliggande kriterier, liksom deras implikationer och konsekvenser".
Det skriver Helena Pedersen, forskare vid Fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö högskola, i inledningen av numret. Kommer skriva en recension som troligen kommer i nästa nummer av vår medlemstidning. Annars kommer recensionen någon annanstans. Spännande att läsa hur som helst (även om jag har lite svårt för akademiska-tugget, inte i denna tidskrift specifikt utan överlag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.