Har ni sett ICA:s senaste reklamfilm? Vad tycker du? Kul - inte kul? Jag försöker se den med ett öppet sinne, och att tycka att den är småkul. Men jag får kämpa rätt hårt.
Jag vet inte vad jag känner inför den här. Går det att analysera? Självfallet. Är det självklart positivt, nja, inte det heller. Är det roligt? Inte säker. Blir jag förolämpad? nej. Vad innebär referensen mellan gay och vegetarian? Vad har detta för inverkan (eller vad ska vi kalla det?) på homosexualitet? Jag vet inte riktigt.
Och vad innebär det då, att vi verkar ställa oss skeptiska till hela grejen? Är vi bara vana att behöva sätta upp försvar och hantera dåliga stereotyper (vilket förvisso kanske är mer eller mindre synonymt?) eller är det något där som inte är helt okej ändå liksom?
å ena sidan kopplar filmen ihop två saker som anses feminina, vilket väl känns så där, även om att inte äta kött väl inte är särskilt förknippat med homosexualitet.
å andra sidan verkar skämtet bygga på att det i själva verket är relativt odramatiskt att vara vegetarian.
Man kopplar ju helt klart samman stereotyper på ett ocharmigt sätt kanske man kan säga. Som An kommenterade ovan:
"å ena sidan kopplar filmen ihop två saker som anses feminina, vilket väl känns så där, även om att inte äta kött väl inte är särskilt förknippat med homosexualitet."
Jag skulle vilja höra hur homosexuella ser på framställning, eftersom det är så tydligt att det är att "komma ut ur garderoben" som är hela skämtet, förklätt(?) som vegetarianen i garderoben?
Jag tycker det var ganska kul. Humor ska kunna handla om ALLT och folk måste sluta ta illa upp när komiker (eller reklamer i detta fall) skämtar om just deras samhällsgrupp.
Ganska kul! Alla vegoomnämnanden som inte är entydigt negativa är positiva och tecken på framsteg. För mången Svensson är det nog först när de hör vegoprat i reklamen, i lunchrummet på jobbet, på TV och bland kompisar, släkt och vänner som de till slut tar vegosteget.
Väldigt bra vinkel att närma sig det, men jag tror ändå inte det nödvändigtvis är helt oproblematiskt heller. Men kanske inget att kriga om för den delen.
Jag tycker att den är ganska kul. I vilket fall som helst blir jag inte provocerad av den. Sen tycker jag att det är intressant att snacka om normer och hur det är att avvika från den. Hur det är att vara den som "avviker". Och visst är vi flera här som haft sitt "Komma ut som vegetarian/vegan-samtal" med bekymrade föräldrar och vänner?
Jag tycker den bara är rolig, den porträtterar ju inte (vad jag kan se) varken vegetarianer eller homosexuella på något dåligt sätt. Jag "kom ut" som vegetarian när jag blev det (veganismen kom mer stegvis) och tycker därför att jämförelsen är klockren.
De försöker driva med våra fördomar och stereotyper kring homosexualitet, det känns helt klart. Men frågan är om de försöker säga något om vegetarianism över huvud taget?
Jag tyckte nog ändå att den var lite rolig. Men den lämnar en lite undrande. :)
Jag fick tänka till lite innan jag kom fram till vad jag tyckte, men sedan skrev jag ett inlägg om det... http://theworryingkind.webblogg.se/2012/september/en-homosexuell-vegetarian-tanker-till-kring-icas-senaste-reklamfilm.html
Ganska kul. Obefintlig djurrättskoppling. Mest driver den med fördomar om homosexualitet. En fråga som jag funderat på ett tag: Hur många av er som jobbar på Djurens Rätt är djurrättsliga (= veganer)?
Som aktivist i Djurens Rätt i flera år tycker jag nog allt det verkar som att fler av de som jobbar som anställda är djurrättsveganer idag än bara för nåt år sen. Positiv utveckling. :)
Det rör på sig - ledarskribent på Sveriges största tidning förespråkar köttfri måndag! http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article15456918.ab
haha så sjukt rolig! blir roligare och roligare ju mer en kollar på den.
sarah frågar hur homosexuella ser på framställningen. jag är bög, men jag kan ju inte svara för nån annan som gillar att knulla med folk av samma kön, eller vad menar du? att "vi" skulle tolka den på annat sätt är du? det kanske "vi" gör. men jag identifierar mig ioförsig mer som norrlänning än homosexuell så jag kanske inte räknas. men som norrlänning kan jag ju säga att vi norrlänningar tycker den är jävligt kul, eller ja kanske inte kan tala för alla norrlänningar föresten, fan. men jag har ju varit vegetarian innan jag blev vegan och utifrån den erfarenheter kan jag ju intyga att vegetarianer oftast innerst inne är lite homo, för att inte tala om veganer! my god its wondereful! amazing. att veganer ibland kan vara ganska monogama är ju också en sorglig sanning. fan det är inte lätt me folk.
Tycker det är lite skrattretande att vi faktiskt bryr oss. Det enda reklamen faktiskt anspelar på är just grönsaker (om vi jämför med ICA:s tidigare reklamer då både köttprodukter och andra varor har varit med). Så herregud, ta det positivt att ICA gör reklam för grönsaker då det förmodligen bidrar mer till mindre köttkonsumtion än vad en köttreklam skulle göra.
Jag vet inte vad jag känner inför den här. Går det att analysera? Självfallet. Är det självklart positivt, nja, inte det heller. Är det roligt? Inte säker. Blir jag förolämpad? nej. Vad innebär referensen mellan gay och vegetarian? Vad har detta för inverkan (eller vad ska vi kalla det?) på homosexualitet? Jag vet inte riktigt.
SvaraRaderaInte jag heller. "Vet inte riktigt" känns som en bra beskrivning.
RaderaOch vad innebär det då, att vi verkar ställa oss skeptiska till hela grejen? Är vi bara vana att behöva sätta upp försvar och hantera dåliga stereotyper (vilket förvisso kanske är mer eller mindre synonymt?) eller är det något där som inte är helt okej ändå liksom?
RaderaLade ut det på Facebook också häromdagen, och även där verkar det vara tämligen splittrade reaktioner.
RaderaJag känner mig rätt nollställd till den.
SvaraRaderaå ena sidan kopplar filmen ihop två saker som anses feminina, vilket väl känns så där, även om att inte äta kött väl inte är särskilt förknippat med homosexualitet.
SvaraRaderaå andra sidan verkar skämtet bygga på att det i själva verket är relativt odramatiskt att vara vegetarian.
Den känns ju både pinsam och löjlig, både vad gäller homosexualitet och vegetarianism. Gammalmodig.
SvaraRaderaMan kopplar ju helt klart samman stereotyper på ett ocharmigt sätt kanske man kan säga. Som An kommenterade ovan:
Radera"å ena sidan kopplar filmen ihop två saker som anses feminina, vilket väl känns så där, även om att inte äta kött väl inte är särskilt förknippat med homosexualitet."
Jag skulle vilja höra hur homosexuella ser på framställning, eftersom det är så tydligt att det är att "komma ut ur garderoben" som är hela skämtet, förklätt(?) som vegetarianen i garderoben?
Jag tycker det var ganska kul. Humor ska kunna handla om ALLT och folk måste sluta ta illa upp när komiker (eller reklamer i detta fall) skämtar om just deras samhällsgrupp.
SvaraRaderaGanska kul! Alla vegoomnämnanden som inte är entydigt negativa är positiva och tecken på framsteg. För mången Svensson är det nog först när de hör vegoprat i reklamen, i lunchrummet på jobbet, på TV och bland kompisar, släkt och vänner som de till slut tar vegosteget.
SvaraRaderaVäldigt bra vinkel att närma sig det, men jag tror ändå inte det nödvändigtvis är helt oproblematiskt heller. Men kanske inget att kriga om för den delen.
RaderaJag tycker att den är ganska kul. I vilket fall som helst blir jag inte provocerad av den.
SvaraRaderaSen tycker jag att det är intressant att snacka om normer och hur det är att avvika från den. Hur det är att vara den som "avviker". Och visst är vi flera här som haft sitt "Komma ut som vegetarian/vegan-samtal" med bekymrade föräldrar och vänner?
Tyckte oxå den va rätt kul! Hihi
SvaraRaderaJag tycker den bara är rolig, den porträtterar ju inte (vad jag kan se) varken vegetarianer eller homosexuella på något dåligt sätt. Jag "kom ut" som vegetarian när jag blev det (veganismen kom mer stegvis) och tycker därför att jämförelsen är klockren.
SvaraRaderaDe försöker driva med våra fördomar och stereotyper kring homosexualitet, det känns helt klart. Men frågan är om de försöker säga något om vegetarianism över huvud taget?
SvaraRaderaJag tyckte nog ändå att den var lite rolig. Men den lämnar en lite undrande. :)
Jag fick tänka till lite innan jag kom fram till vad jag tyckte, men sedan skrev jag ett inlägg om det...
SvaraRaderahttp://theworryingkind.webblogg.se/2012/september/en-homosexuell-vegetarian-tanker-till-kring-icas-senaste-reklamfilm.html
Intressant, tack för funderingen!
RaderaGanska kul. Obefintlig djurrättskoppling. Mest driver den med fördomar om homosexualitet.
SvaraRaderaEn fråga som jag funderat på ett tag: Hur många av er som jobbar på Djurens Rätt är djurrättsliga (= veganer)?
De flesta tror jag.
RaderaSom aktivist i Djurens Rätt i flera år tycker jag nog allt det verkar som att fler av de som jobbar som anställda är djurrättsveganer idag än bara för nåt år sen. Positiv utveckling. :)
RaderaDet rör på sig - ledarskribent på Sveriges största tidning förespråkar köttfri måndag! http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article15456918.ab
SvaraRaderaKul! Finns en kille på Expressens ledarredaktion som också brukar skriva vettigt i våra frågor.
Raderahaha så sjukt rolig! blir roligare och roligare ju mer en kollar på den.
SvaraRaderasarah frågar hur homosexuella ser på framställningen. jag är bög, men jag kan ju inte svara för nån annan som gillar att knulla med folk av samma kön, eller vad menar du? att "vi" skulle tolka den på annat sätt är du? det kanske "vi" gör. men jag identifierar mig ioförsig mer som norrlänning än homosexuell så jag kanske inte räknas. men som norrlänning kan jag ju säga att vi norrlänningar tycker den är jävligt kul, eller ja kanske inte kan tala för alla norrlänningar föresten, fan. men jag har ju varit vegetarian innan jag blev vegan och utifrån den erfarenheter kan jag ju intyga att vegetarianer oftast innerst inne är lite homo, för att inte tala om veganer! my god its wondereful! amazing. att veganer ibland kan vara ganska monogama är ju också en sorglig sanning. fan det är inte lätt me folk.
Tycker det är lite skrattretande att vi faktiskt bryr oss. Det enda reklamen faktiskt anspelar på är just grönsaker (om vi jämför med ICA:s tidigare reklamer då både köttprodukter och andra varor har varit med). Så herregud, ta det positivt att ICA gör reklam för grönsaker då det förmodligen bidrar mer till mindre köttkonsumtion än vad en köttreklam skulle göra.
SvaraRadera