4 september 2012

Idag Indien - imorgon Sverige?

"McDonalds goes helvego i Indien - Sverige nästa?"
Läser i Financial Times om hur McDonalds är på gång med att öppna sina två första helt vegetariska restauranger i Indien. Vilket följer i fotspåren på matkedjorna Subway och Domino’s Pizza, som också har helt vegetariska restauranger i Indien.

Vill man vara lite skeptiskt lagd kan man verkligen ha synpunkter på de amerikanska storföretagens desperata jakt på kunder. Å andra sidan är det intressant att det nu faktiskt går att tänka sig ett McDonalds utan kött. Om det finns tillräckligt många faktorer som kräver köttfritt så är inte Ronald McDonald den som är den.

Nu finns två exempel i Indien att hänvisa till - och då är det bara för oss att skapa samma förutsättningar i Sverige! Enkelt.
"McDonald’s, the US-based hamburger chain, is to open its first ever vegetarian-only outlets in two Indian pilgrimage centres as it seeks to expand in a market where cows are sacred and beef-eating is taboo.
The two vegetarian McDonald’s are due to open next year in the city of Amritsar, home to the Golden Temple, the holiest site of India’s Sikh faith, and the small town of Katra, the jump-off point for Hindus visiting the mountain shrine of Vaishno Devi, the second busiest pilgrimage site in India."
Vegoutbudet i Indiens utgörs av McVeggie (en burgare av morötter, ärtor och potatis), McAloo Tikki, (en burgare på friterad, kryddig potatis) och McSpicy Paneer (samma som föregående, men gjord på ost).

4 kommentarer:

  1. Jag åt paneerburgaren när jag var i Indien 2005 (var inte heltidsvegan då) - den är jättegod. De hade även ett vegetariskt wrap som jag också testade (nu låter det som att jag bara åt på McDonalds när jag var i Indien men jag var där rätt länge så behövde lite omväxling).

    SvaraRadera
  2. Nu vill jag åka till Indien och prova :) Vet du om de är helt veganska?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.