Medverkar gör politiker från regeringen, riksdagen och EU-parlamentet samt komikern och programledaren Klara Zimmergren.
Varje dag transporteras miljontals djur genom Europa. Det är tillåtet att transportera de flesta vuxna djur i 28 timmar med en enda kort rast. Här i Sverige får djurens sista resa – den till slakteriet – vara 8 timmar lång. Men för de djur som skickas utomlands för slakt kan resan bli betydligt längre.
Vad gör våra politiker åt detta, och vad kan du göra? Djurens Rätt håller i en manifesation den 16 april på Sergels Torg i Stockholm kl 13-15.
Inte längre än 8 timmar! Djurens Rätt kräver nya och förbättrade djurtransportregler i EU, med bättre kontroller och en övre gräns på 8 timmars transporttid.
Program
13.00 Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.
13.15 Carl Schlyter (MP), EU- parlamentariker.
13.30 Jens Holm (V), riksdagsledamot.
13.45 Birgitta Ohlsson (FP), EU-minister.
13.50 Klara Zimmergren, programledare och komiker.
14.00 Marietta de Pourbaix-Lundin (M), riksdagsledamot.
14.15 Avslutningsord av Camilla Björkbom.
Välkomna!
En direkt skadlig kampanj i djurskydds-nationalismens anda. I den här kampanjen har Djurens Rätt lyckats filtrera bort alla djurrättsargument medan flera speciesistiska finns med.
SvaraRadera"Trångt i bussen" - skulle ni säga detsamma om transporterna av judar till koncentrationslägrena?
Kommer inte på lördag men på Stockholmsavdelningens djurrättsengagemang för fiskarna
Anna,
SvaraRaderaom kampanjen får man naturligtvis tycka vad man vill - men jag förstår inte riktigt trångt i bussen-liknelsen?
"Trångt i bussen" betyder i detta fall att man inte reagerar mot det faktum att judar transporterades till koncentrationsläger utan enbart protesterar mot att det var "trångt i bussen" på vägen till koncentrationslägren.
SvaraRaderaLiknelsen är bra!
Den här demon kommer ge djurfrågor ökad legitimitiet. Att företrädare över blockgränserna syns tillsammans med Djurens Rätt är fantastiskt bra. Det kommer bli ännu fler personer som når Djurens Rätts "djur är inte mat", tack vare kampanjen. Vägen till djurens befrielse går via att höja djurens status, t ex genom att få människor i vårt samhälle att kräva att djur som behöver vatten, ska få dricka. Att transport av djur blir dyrare och svårare kommer också hjälpa till, eftersom pris är viktigt för konsumenterna, och de veganska alternativen måste bli mer jämförbara med kött i pris, för att på riktigt kunna ta marknadsandelar. Att transporta djuren 8h, istället för ett dygn eller så kommer fördyra köttproduktionen avsevärt.
SvaraRaderaJag vill också påpeka att fiskmanifestationen syftar till att få vilda fiskar att omfattas av djurskyddslagen, inte att få människor att bli veganer. Så den är heller inte så jävla bra om man skulle råka ha Gary L Francione som husgud. Om DJURSKYDDSLAGEN är något som bara gynnar djurindustrin, så vill vi definitivt inte att fler djur ska omfattas av den lagen, på samma sätt som vi inte vill att den ska vara striktare. Eller???
Hej!
SvaraRaderaOk. Jag tycker Anton lyfter fram ett par kloka argument kring det hela, men jag kan naturligtvis förstå varifrån krtiken kommer. Jag tycker dock at kritiken hade varit mer berättigad om vi vore en organisation som enbart protesterade mot transporterna och inte mot själva dödandet i sig. Men det är vi inte. Vi tycker inte att djur är mat, det är vi tämligen tydliga med. Denna kampanj fokuserar dock på transporterna, och den är en del i ett europeiskt samarbete där t.ex. sajterna 8hours.eu och 8timmar.se ingår.
Jämförelsen med nazismens koncentrationsläger tycker jag inte fungerar - nazismens förbrytelser var en vedervärdigt och begränsad del i människans historia, konsumtionen av djur är något totalt accepterat, runt om i världen och av de allra flesta människor. Så naturligtvis kommer arbetet mot det senare att se väldigt annorlunda ut än arbetet mot det första.
Avslutningsvis, formuleringen "trångt i bussen" är rubriken på vår flyer som dels ut på manifestationer vid t.ex. busshålllplatser. Det är ett sätt att väcka intresse hos mottagaren av materialet. Kritiken mot transporterna handlar inte om att det är "trångt på bussen".
Anna, nu har demonstrationen iofs. redan ägt rum, men jag måste reagera på din infantila och verkligt korkade liknelse.
SvaraRaderaDet är lätt att sitta bakom en datorskärm i det trygga Sverige och skriva vilka dumheter som helst och vara historielös och kaxig.
Förstår du att du jämför dåtidens och dagens nazister med de som kämpar för djurens bästa idag OCH imorgon.
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna absurda liknelse, men det bästa är att du själv tänker till.
Peter Nilssons inlägg ovan ger dig en hel del bra information att använda vid dina överväganden.
Jag använder hårda ord och är starkt fördömande av det du skriver, med rätta, men det betyder ju inte att du inte kan vara en trevlig person, som har hamnat lite fel i din iver över att få slut på djurdödandet NU och det kan jag förstås känna sympati för, men verkligheten är mer komplicerad än så.
Tycker vare sig att Anna bör kallas naiv eller sägas att hon har fel. Det jag får ut av hennes inlägg är att hon saknar djurrättsrörelsens mission helt i den här kampanjen. Och där har hon väl rätt?
SvaraRaderaHar den här kampanjen finansierats något av externa bidrag.
Tipsar om detta: http://peranderssvard.blogspot.com/2011/04/antispeciesistiskt-forum-2729-maj.html
Mathias,
SvaraRaderafel är svårt att säga att någon har, däremot kan man naturligtvis ha olika åsikter om saker och ting. Själv tycker jag, som jag skrev ovan, att en djurrättsorganisation kan jobba för kortare djurtransporter, så länge det den grundläggande inställningen om att djur inte är mat finns med hela tiden.
Detta är inte vår enda fråga, och vi är inte nöjda med kortare transporter. Men det är steg på vägen. Jo, kampanjen är ett gemensamt projekt mellan flera olika parter, som även är med och finansierar det hela.
Med anledning av hänvisningen till Per-Andres Svärd blogg.
SvaraRaderaPer-Anders Svärd är en duktig skribent, men alltför långt från verkligheten för att bli tagen på allvar.
Hans visioner må vara fina, men det gäller också att uppskatta de många små stegen till en värld där djur inte är produkter för oss människor. När det gäller t.ex. slaveriet och kvinnors rättigheter har det tagits många steg innan det blev en radikal förändring och så är det också med djurens rättigheter
Att som P-A S. se ner på vegetarianer, för att de inte förstår att deras kost orsakar djurlidande och djurdödande är en föraktfull inställning, som enbart gynnar ett fortsatt nyttjande av djur.
Att under sin levnad ha bidragit till 100 djurs död, måste förstås vara bättre att ha bidragit till 10.000 djurs död...........många små steg.....
Världen blir inte bättre av onårbara visioner, däremot av att människor möts av uppskattning för de små stegen, som blir ett stort djäkla kliv.
Hej!
SvaraRaderaJag vill också ta upp något som Per-Anders Svärd skriver, som ankyter till det Christer har skrivit.
Med tanke på att ca. 75% av Djurens Rätts medlemmar är köttätare (enligt Per-Anders Svärd)
så skall vi säkert vara ödmjuka inför allt som kan förbättra för djuren och inte ta avstånd från de som idag vill göra lite för djuren.
Per-Anders Svärd vill göra allt för djuren här och nu, men det är nog ett långsiktigt arbete som krävs, så tack för att Djurens Rätt finns.
Då skulle jag gärna vilja få veta vilka som varit med och bekostat kampanjen. Namn och summor.
SvaraRaderaDärför att? Igår hade vi en föreläsning i samarbete med NBV, med deltagande från Lush, Body Shop och Paul Mitchell som lämnade ut gratisprover till deltagarena. En vegetarisk restaurang i Stockholm sponsrade mat till ett av våra sommarkickoffer för ett tag sedan. Djurens Rätt samarbetar som alla andra med olika organiastioner, företag och dylikt. Tycker du att det känns kontroversiellt?
SvaraRaderaKampanjen för kortare djurtransporter har vi drivit långt innan denna manifestation, och vi kommer säkert att göra det igen.