20 maj 2011

Djurens Rätt KO-anmäler City Gross för reklamfilm om Griskronan

"När grisen närmar sig det som ska illustrera Sverige, hamnar den på en stor grön äng. Grisen fortsätter till en lada som är full av halm, där den lägger sig i dörröppningen. Risken är stor att den som ser reklamfilmen vilseleds att tro att grisarna får vara utomhus i Sverige, och att de har tillgång till mycket halm. Inget av dessa påståenden är sanning och därför har Djurens Rätt anmält reklamen till Konsumentombudsmannen som vilseledande."
Läs hela pressmeddelandet här.

17 kommentarer:

  1. Klockrent att anmäla! Bra!

    SvaraRadera
  2. Reklamen är kraftigt överdriven, förljugen och speglar inte verkligheten, MEN Citygross tycker jag ändå ska ha en eloge för att de säljer enbart svenskt griskött och att de också betalar 1 kr mer per kilo kött till svenska grisuppfödare än vad andra handlare gör och detta för att stödja svensk grisuppfödning, som riskerar att slås ut av importerat griskött.
    Även helvetet har sin olika grader, eller........
    OJ då, där trampade jag på ett antal känsliga grisfötter
    eller tår.... djurskydd, aja baja, inte bra, men hela denna bloggen tycks bli mer verklighetsinriktad, så jag blir kanske inte avrättad inatt.
    Målet är detsamma, men vägarna dit är olika.......

    SvaraRadera
  3. CityGross, eländig reklamfilm, men bra att ni bara säljer svenskt griskött (om nu Citygross läser detta.) Majoriten av svenskarna vill uppenbarligen äta griskött och då är det ju bättre att de äter svenskt fläsk, eller............
    En svensk gris har ju haft det lite bättre än en dansk eller tysk........

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag såg den reklamen häromdagen och blev så jävla förbannad. Fyfan.

    SvaraRadera
  5. Det är ganska äckligt när grisen går förbi slaktarn lr kötthandlarn och det ligger likdelar och ett huvud där. Hade det varit människa hade det kallats "Texas chainsaw massacre"...

    Visst är det en vilseledande reklam, men om det nu är sant som de påstår i andra kommentarer så verkar de ju bättre än de flesta andra. Jag äter det ändå inte (intolerant mot kött och det är ganska skönt) ;)

    SvaraRadera
  6. Korpöga, Christer och Anonym,
    i detta kritiserar vi inte City Gross för att de valt att sälja svenskt kött. Det vore ju egentligen märkligt. Det vi kritiserar är den bild av svensk grishållning som reklamfilmen ger.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår det, och det är bra!

    Vad jag tror att "vi" (jag kan egentligen inte tala för de andra) är inne på är att ibland klagas det även på de "bättre" företagen, när det är de sämre vi verkligen borde lägga vår energi på. Ex. jag själv är mot fångenskap av marina däggdjur främst orca (min hjärtefråga), och jag ser hur folk lägger massor av energi mot ex. Seaworld när det finns värre ställen som Miami Seaquarium och Marineland Ontario (fast jag avskyr ju alla ställen!), men det kan ge en oseriös och klumpig bild av oss kämpar när vi enligt andra (våra motståndare) "missriktar" vår energi. Våra "motståndare" vill att vi ska se det bra med vissa ställen, vad de inte förstår är att vi är emot ALLA ställen ;)
    Jag hoppas du förstår hur jag tänker.
    Keep up the good fight!!

    SvaraRadera
  8. Bra med anmälan! Följ gärna upp med en kampanjsajt som i bild och text ger fakta om hur det går till i de köttindustrier som Citygross försöker vitmåla.

    SvaraRadera
  9. Korpöga,
    förstår, och håller med till viss del. Motargumentet mot det är att a) i ditt exempel så är t.ex. Seaworld en så mycket större symbol än vad de andra platserna är - det ligger alltså en mycket större pedagogisk i effekt i att förändra Seaworld. Detta kan låta lite cyniskt, men jag tror det är så. Och b) risken är att de ställen som är bättre anses vara "ok" - vilket de inte är.
    Men jag förstår hur du tänker, och vi tänker nog ungefär likadant - tror jag.

    Anonym, någon ytterligare kampanjsajt kring detta blir det inte, vi har redan detta materialet ute.

    SvaraRadera
  10. Hirad Rezazadeh24 maj 2011 kl. 12:08

    Är det någonting jag tror vi måste göra slut på är det köttnationalismen. Den som kommer upp hela tiden. Det handlar just om påståendet om hur bra djuren i Sverige har det. Det är ju alltid andra som plågar djuren. Det är danskarna som plågar sina grisar, religösa minoriteter, människor som har sex med djur. Och det är i Öst-europa som grisar har det dåligt som framkommer i videon. Kampen mot köttnationalismen är nog bland det främsta vi måste genomföra tror jag. Myten om världens bästa djurskyddslagstiftning.

    SvaraRadera
  11. Hirad - Håller med helt! Det är nog det som är grundproblemet. Att alla bara blint tror på propagandan som köttindustrin skickar ut. Det är liksom alltid NÅGON ANNANSTANS problemet finns, aldrig här i Sverige.

    SvaraRadera
  12. Bra gjort! Har ni övervägt att anmäla andra saker, till exempel reklamen "Bregottfabriken"? Vad kan man anmäla för något som vilseledande marknadsföring? Det känns som det mesta från animalieindustrierna i Sverige är vilseledande.

    SvaraRadera
  13. Anonym,

    visst känns det så. Det ligger väl inte precis i deras intresse att visa djurens vardag på bästa sändningstid. Vi har övervägt det, och kommer överväga det i framtiden, samtidigt som det ibland finns andra sätt att arbeta mot samma mål.

    På Konsumentverkets hemsida finns mycket information om reklam och marknadsföring.

    SvaraRadera
  14. När jag var i London såg jag någon reklam för brittiskt kött där det liksom togs för givet att brittiskt var bättre än importerat ur både hälso- och djurskyddssynpunkt...

    SvaraRadera
  15. Jag håller verkligen med Hirad!

    SvaraRadera
  16. Misstolka mig inte, vi är ett gäng som dagligen attackerar SW ;)

    SvaraRadera
  17. Riktigt underligt är att Citygross framställer grisen som ett begåvat djur som kan hitta "hem", men samtidigt varande ett korkat djur vars intresse ligger i bli mat åt människor!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.