16 juni 2009

En tisdag vid Gullmarsplan

Vissa dagar är Gullmarsplan lite trevligare att titta på än andra dagar. Komjölk till kalvarna och växtmjölk till människorna.

13 kommentarer:

  1. Notera att det uteslutande är hälsoargument som används. Och att kalvarna inte nämns...

    SvaraRadera
  2. Sant. Som jag varit inne på tidigare (http://djurensratt.blogspot.com/2007/10/p-en-vi-butik-i-sdra-stockholm.html) väntar jag fortfarande på det första vegoföretag som gör en reklamkampanj på tema ät-vego-för-djuren, istället för ät-vego-för-din-hälsa.

    SvaraRadera
  3. Kan inte Djurens Rätt sponsra sådan företagsreklam??

    SvaraRadera
  4. Rolig men sorglig historia: http://sydsvenskan.se/skane/article443005/Pyret-rymde-pa-vag-till-slakt.html

    SvaraRadera
  5. Sorgligare: http://sydsvenskan.se/danmark/article443020/Sagade-itu-kossa----med-motorsag.html

    SvaraRadera
  6. En tredje artikel i sydsvenskan inom loppet av fem minuter: http://sydsvenskan.se/malmo/article442923/Hund-lamnad-i-varm-bil.html

    SvaraRadera
  7. Tack för länkarna, alla tre väcker tankar och känslor. Min spontanta tanke är att det verkligen är intressant, fascinerande och absurt - allt på samma gång. Och det som är allt detta är det faktum att enskilda djur uppmärksammas när de får namn, blir sågade itu med en motorsåg eller stängs in i bilar, samtidigt som dödandet av miljontals helt anonyma djur fortsätter (dag efter dag efter dag) långt borta från våra blickar och medvetanden. Men om detta skrivs det ju inte så många artiklar.

    SvaraRadera
  8. En lite roligare artikel: http://www.posh24.se/paul_mccartney/kandisarna_skippar_kott_en_dag_i_veckan

    SvaraRadera
  9. Ang. frågan om Djurens Rätt skulle kunna sponsra sådan företagsreklam?? Nej, av två skäl. Dels har vi inte de ekonomiska muskler som skulle krävas, annonsering är dyrt. Och dels ser jag inte det som vår uppgift att göra reklam för enskilda produkter. Vi hjälper gärna till och sprider information om dem, men annonsering får företagen själva stå för. Vad vi däremot kan göra är att hjälpa till att öka på efterfrågan, vilket i sin tur kan leda till att företagen själva börjar se detta som en marknadsföringsidé, att rikta sig mot de som bryr sig om djur tillräckligt för att inte äta upp dem.

    SvaraRadera
  10. Hej, nu länkar jag ännu en länk. Så går det när man jobbar hemma... http://www.aftonbladet.se/debatt/article5391073.ab

    SvaraRadera
  11. Strålande att den kom med i Aftonbladet, noggranna läsare av denna blogg känner igen inlägget...

    SvaraRadera
  12. Förlåt, men denna länken är också värd att läsa: http://www.aftonbladet.se/debatt/article5227777.ab

    SvaraRadera
  13. Nu får jag ge mig... men det har varit mycket i tidningarna de senaste dagarna: http://www.aftonbladet.se/debatt/article5369240.ab

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.