11 juni 2009

Välj vego säger Greenpeace. Nästan.

Ni har väl inte missat denna eleganta film från Greenpeace?



Greenpeace har i dagarna släppt rapporten Slaughtering the Amazon, i vilken de konstaterar att den brasilianska boskapsindustrin, som bland annat blir till kött och kläder åt svenska kosumenter, nu är det enskilt största hotet mot regnskogen och därmed ett av de största hoten mot klimatet.

Men nej, Greenpeace har inte sagt att vi ska välja vego. Jag tror faktiskt aldrig jag har sett eller hört dem säga det. Men jag har svårt att se att man kan dra någon slutsats efter vad de kommer fram till i rapporten. Så Djurens Rätt får åter ikläda sig rollen som Sveriges ledande miljöorganisation och säga - välj vego. Rädda Amazonas och klimatet.

6 kommentarer:

  1. Appropå vegetariskt och miljö,
    har du sett det här inlägget från "fett-doktorn" Annika Dahlqvist?

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/vegetariskt_en_dag_i_veckan

    Det är helt otroligt att hon helt okritiskt kan sprida sådan dynga på sin blogg och ändå få så stort utrymme i media.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Okej, nu ger jag upp, det går inte att klistra in hela länken, men jag har länkat till den från min blogg iaf.

    SvaraRadera
  5. Vegomamman, att redogöra för kopplingen mellan vegetariska maten och konstgödning och giftbesprutning får blir hennes första uppgift (kalla mig fördomsfull, men jag skulle tro att de som äter vegetariskt i regel är nittiosju gånger mer medvetna om sådant här än den genomsnittlige "blandkostare", när det gäller att välja ekologiskt osv.). Steg två blir att förklara hur de gräsbetande djuren ska räcka till alla.

    Kommentarerna var ju dock än värre...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.