5 november 2010

Tuppkycklingars verklighet fångad på film

Den brittiska organisationen Viva! visar upp något som sällan visats på film, nämligen hur nykläckta kycklingar i äggindustrin hanteras:



Sorteringen och nermalningen av kycklingar är densamma i Sverige, dock slipper svenska fåglar få sina näbbar avklippta. Men varje dag dödas 15 000 tuppkycklingar på svenska kläckerier, genom att malas ner levande. Det är samma procedur som ligger bakom såväl burägg, "frigående" och ekologiska ägg. 15 000 tuppkycklingar, varje dag, för vadå? Omelett? När det finns så mycket annat att äta!


Vi säger som Viva!: Bli vegan!

För en genomlysning av den svenska äggindustrin, läs vår rapport Hönan eller ägget.

Lena Lindström
Etolog
Djurens Rätt

32 kommentarer:

  1. Är kravmärkta ägg något man kan äta med gott samvete? Går över från vegeterian till vegan annars från och med nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, kravmärkta ägg använder även denna metod. Det enda säkra är att köpa från ex. "bondens marknad" som de flesta städer har en gång i veckan och direkt fråga bonden vilka metoder de använder.

      Radera
    2. KRAV-ägg använder samma metod. Du kan köpa "säkra" ägg från bondens marknad vilket brukar finnas i de flesta städer.

      Radera
  2. Är det lika illa med krav-ägg? mals hanarna också ner då? Är vegetarian, köper alltid krav-mjölk och krav-ägg, jag vet inte vad jag skulle äta annars..

    SvaraRadera
  3. Men jag hänger inte med, när det gäller ägg, varför mals vad ner?

    SvaraRadera
  4. trodde hade redan sett det värsta av människorna, men........det var fel! folk i denna värld är hopplösa!

    SvaraRadera
  5. Bara hönor lägger ägg, men varannan fågel som kläcks är en tupp, som man inte har någon användning av. De tuppkycklingarna mals ned. Och det görs inom hela äggindustrin, även i den så kallade ekologiska. Läs gärna mer i Djurens Rätts rapport "Hönan eller ägget", som t ex finns att ladda ned längst ned på den här sidan. http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/aktuellt/kampanjer/agg/aggfria_recept

    SvaraRadera
  6. Tack för att ni visar detta! Är vegetarian sedan många år tillbaka, men överväger starkt att gå över till vegan nu.

    Håller med tidigare "Anonym" folk i denna värld ÄR hopplösa!!!

    SvaraRadera
  7. Så fruktansvärt!! Hur kan man hantera små babys på det här viset?! Som om dom vore helt värdelösa och känslolösa.. Jag är så glad att vi har egna höns på gården som får gå hur dom vill (till morsans och hennes fiina blommors förtvivlan) och aldrig kommer utsättas för något sånt där!

    SvaraRadera
  8. Sofia & Laks: Vart får Krav-äggproducenten sina värphöns ifrån? Jo, från en och samma värphönsuppfödare som alla andra. Vad jag vet så finns det inte många värphönsuppfödare i Sverige. Gimranäs AB är Sveriges ledande leverantör av dagsgamla kycklingar för uppfödning till värphöns. Har själv vid flera tillfällen skickat mail till Gimranäs och frågat om tuppkycklingarnas öde. Har aldrig fått något svar eller bekräftelse på att de mottagit mitt mail.

    Nicole: Endast hönor (honor) som kan lägga ägg, därför betraktas hankycklingar som värdelösa inom äggindustrin. De är också så hårt avlade att de inte lämpar sig som slaktkyckling.

    SvaraRadera
  9. Huu! Jag vågar inte titta på videon, för då får jag ångest resten av dagen. Jag är vegetarian och äter ägg... Jag hade ingen aning om det här med tuppkycklingarna, men nu överväger jag starkt att sluta med ägg!

    SvaraRadera
  10. Tack Djurens Rätt för att ni lyfter fram detta! Jag är vegetarian sen många år men försöker att stegvis utesluta ägg ur min kost. Att bli helvegan är inget jag känner att jag kan just nu, men ägg ska jag tusan lyckas utesluta! Jag experimenterar för fullt med att baka och göra pajer utan ägg och det går ju super!

    Jag tycker dock det känns som att just den här frågan gällande tuppkycklingarnas öde helt kommit i skym undan. Jag tror inte folk vet helt enkelt. Så tack igen Djurens Rätt!

    SvaraRadera
  11. Lisen och Ik, kul att det går bra med ditt expermenterande! Och du har helt rätt i att det säkert är många som inte känner till denna del av äggproduktionen.

    Och man kan verkligen, för att låna en formulering från min kollega Cecilia Mille, förundras över hur väl ekoproducenterna lyckas i sin marknadsföring. När dödandet av hankycklingar fångas på film ropas det efter KRAV-producerat - trots att avlivningen går till på exakt samma sätt och i samma omfattning (dvs 100%) som i den konventionella uppfödningen.

    SvaraRadera
  12. Det är ju sjukt!! Kan inte människorna fatta att djur har lika mycket värde som allt annat!!!???

    SvaraRadera
  13. Peter Nilsson: Ja alltså, har väl egentligen sedan ett tag tillbaka förstått att det tyvärr ligger till såhär även gällande KRAV-ägg. Ganska länge försökte jag dock hitta något som pekade på att så inte var fallet och som kunde rädda mitt äggätande. Det "märkliga" är att typ ingenstans där jag letade (tror bland annat att det var på KRAVs hemsida och på småskaliga äggproducenters hemsidor) stod det om tuppkycklingarna.

    Något som ofta också inte uppmärksammas är den korta livslängd en värphöna har. Även inom KRAV får de väl inte leva mer än typ 1 år har jag för mig. Jag är själv uppväxt med hönor och tuppar som bästa vänner och min äldsta höna blev 12 år. Antagligen hade hon levt betydligt längre än så också om inte en viss räv varit hungrig...

    SvaraRadera
  14. Peter Nilsson: Vad jag förstår så har äggproducenten inga egna kläckerier? I Sverige finns idag bara ett enda kläckeri av storlek för värphöns, Gimranäs i Herrljunga. Kan inte tänka mig att de är Kravcertifierade? Även om så skulle va fallet, så skulle avlivningen av tuppkycklingar vara lika omfattande och gå till på samma sätt, dvs genom gasning (kvävning) eller nedmalning levande.

    Om inte ny teknik för könssortering av ägg kan göra så att bara hönskycklingar kläcks, verkar enda sättet att idag få bort problemet med masslakt av tuppkycklingar vara, att helt enkelt sluta producera och konsumera ägg.

    SvaraRadera
  15. Jo, och att välja bort äggen känns onekligen som en enklare procedur än att se till att endast hönskycklingar kläcks...

    SvaraRadera
  16. Jag ska verkligen försöka sluta köpa ägg som kommer från ett sånt där ställe. Kanske finns det någon gård där djuren kläcks och lever hela sina liv? Ägg använder man ju inte så ofta ändå.. I bakning kanske det t.o.m går att byta ut det mot nåt annat.. jag ska iaf göra nåt åt saken! Vad bra att ni skrev om detta, hade faktiskt ingen aning!

    SvaraRadera
  17. Laks, alla ägg kommer från såna ställen. De som inte gör det är som en fjärt i rymden och då är det väl bättre att helt ta avstånd från industrin och därmed inspirera andra att göra detsamma. För det är ju inte realistiskt att tro att den lilla fjärten i rymden ska kunna försörja den konsumtionsnivå av ägg som folk idag lever på.

    Vad det gäller bakning och matlagning behövs ALDRIG ägg, bara kolla in nån av de tusentals veganska receptböcker/bloggar/webbsidor som finns.

    SvaraRadera
  18. Det man kan göra om man inte vill eller kan ha egna höns är ju att hitta en granne i byn, eller någon som bor i närliggande område, som har höns som sällskap/hobby endast för sällskap och för att få ägg till hushållsbehov - oftast får man mer än man behöver. Sätt ut en annons och be att få köpa av dem! Vi väntar fortfarande på att våra egna höns ska börja värpa... längtar efter att äta goda ägg med gott samvete.

    SvaraRadera
  19. "Anonym", det där är bara trams. Målet är att inga tuppkycklingar ska råka ut för det här och både du och jag vet att det är orealistiskt att tro att alla svenskar ska kunna tillgodose sin nuvarande konsumtion av ägg genom att äta från nån som har en liten hönsskock som hobby. Linjen måste därför vara att utesluta ägg ur dieten och det är ju ungefär den enklaste grejen i världen, så varför hålla på med annonser och sånt och därmed bara cementera problemet?

    SvaraRadera
  20. Krav är inte bättre det.. äter man ägg så stödjer man dödandet av tuppkycklingar och dödandet av de "olönsamma".

    Därför är jag vegan.
    Var inte så svårt som jag trodde att gå över från vegetarian till vegan.. speciellt inte svårt när man ser sånt här och påminns varför man inte äter ägg längre!

    SvaraRadera
  21. Lars; Är det inte lika mycket "trams" att tro att alla svenskar plötsligt ska bli veganer?

    Vill man äta kött och äggprodukter är det ju bättre att man vänder sig till ett ställe där man vet att djuren har det bra istället.. Jag köper/får det mesta kött och ägg produkter av våra grannar eftersom dom får mer än dom kan göra av med. Jag kan se djuren från vårt fönster varje dag när dem är ute och betar och sprätter. Maten blir 1000 ggr godare då man vet att djuren har det bra, att dom fått leva och dö på bästa sätt och inte massproduceras.

    SvaraRadera
  22. Avstår från att se filmen, får avstå från ägg direkt istället. Tack Djurens Rätt för att ni finns och för allt ni gör och gjort!
    Ninja Tunbjer

    SvaraRadera
  23. hemskt! hur kan man göra så mot små oskyldiga djur?? :(

    SvaraRadera
  24. åh fy!!!! jag finner inte ord för hur de behandlar dessa små söta oskyldiga kycklingar, jag mår illa. Hur kan de sova de som jobbar där?
    först födas för att sen malas ner levande tom...vad är det för värld vi lever i som tillåter sån behandling av djur, hoppas de som plågar föds till kyckling i sitt nästa liv, så vet de vad som väntar dem..tack till alla som försöker stoppa dessa djurplågerier/Anneli

    SvaraRadera
  25. Ägg e mord. Tärnad tofu naturell i spenatsoppa eller mosad stekt naturell tofu utan olja, så vattnet går bort blir underbar äggröra med salt peppar o gurkmeja.

    SvaraRadera
  26. hur i hela friden kan våra politiker och hela EU tillåta att uppfödare leker Hitler. Djuren måste få ett värdigt liv och behandlas med respekt och hur är människor funtade som arbetar med detta på ett så ohyggligt sätt. Jämför smiska ett barn i stjärten och polisen kommer men plåga djur är tillåtet om man är uppfödare. nä skäms alla styrande man mår illa

    SvaraRadera
  27. Sen att veganmaten inte är så bra miljömässigt skiter ni i fullständigt ... människor som jobbar mer eller mindre som slavar för att ni ska äta er skitmat.

    Svin är vad ni är

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, hur tänker du att veganmaten överlag är sämre än det du äter? Och var tror du att maten du äter kommer från, till skillnad från det du äter.

      Men jag gissar du inte kommer svara på dessa frågor. Så tack och hej.

      Radera
  28. Fick reda på detta med tuppkycklingarnas tragiska öde via Facebook i maj i år och slutade givetvis genast äta ägg och kyckling, hade redan slutat med kött från ko och gris 1988. Kan ni inte skicka insändare till dagstidningar eller på annat sätt sprida detta så att fler blir medvetna? Det är ingen som verkar veta om detta när jag berättar. (Om de sen bryr sig tillräckligt att sluta äta är en annan femma).

    De flesta verkar föresten inte heller veta om djurplågeriet som mjölkindustrin är skyldig till, de tror väl som jag förut, att vi delade mjölken med kalvarna, inte att de tas bort när de föds...
    Fick jag också reda på i samma veva. Övergick direkt till veganism. Inte lätt med en köttätande, mjölkdrickande make. Men det går.

    SvaraRadera
  29. En uppdatering i april 2013: numera dödas tuppkycklingarna i den svenska äggindustrin inte i kvarnar, de gasas ihjäl med koldioxid.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.