29 november 2010

Vill du recensera Animal Ethics in Context?

Häromveckan beställde jag Animal Ethics in Context, av Clare Palmer, professor i filosofi. Tyckte beskrivningen av boken lät rackarns intressant:
"It is widely agreed that because animals feel pain we should not make them suffer gratuitously. Some ethical theories go even further: because of the capacities that they possess, animals have the right not to be harmed or killed. These views concern what not to do to animals, but we also face questions about when we should, and should not, assist animals that are hungry or distressed. Should we feed a starving stray kitten? And if so, does this commit us, if we are to be consistent, to feeding wild animals during a hard winter? 

In this controversial book, Clare Palmer advances a theory that claims, with respect to assisting animals, that what is owed to one is not necessarily owed to all, even if animals share similar psychological capacities. Context, history, and relation can be critical ethical factors."
Men det är inte min typ av bok. Akademisk på ett sätt jag blev allergisk mot under mina egna studieår, teoretisk på ett sätt jag inte tänkte att den skulle vara... ja, inte min typ av bok helt enkelt.

Men det känns trist om den skulle fastna i min bokhylla. Därför tänkte jag lotta ut den till dig som vill är intresserad av boken. Den enda motprestation jag kräver är att du läser den, och hör av dig för att berätta vad du tyckte om den. Intresserad? Maila mig på peter.nilsson@djurensratt.se.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du är så cool Peter, som vågar, kan och vill erkänna att detta är inte din typ av text.
    Det är tufft och ödmjukt!
    Bra jobbat Peter Nilsson!

    SvaraRadera
  2. jag har börjat läsa utdrag ur boken, himla interesant faktiskt, men som jag ser det har ifrågasättningarna ett enkelt svar: klart man ska hjälpa vilda djur lika mycket som tama! (y)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.