27 oktober 2009

Miljöovänliga familjemedlemmar

I senaste numret av tidskriften New Scientist finns en artikel med titeln How green is your pet? som diskuterar den miljöpåverkan som våra husdjur/familjemedlemmar har.

Enligt siffror som publiceras i en ny bok (med den gissningsvis avsiktigt provocerande titeln Time to Eat the Dog? The real guide to sustainable living) så är det mer skadligt för miljön att ha en hund än att köra en Toyota Land Cruiser 10 000 km om året. Hundar är de stora miljöbovarna i sammanhanget, men även katter och andra djur är skyldiga. En guldfisks ekologiska fotspår motsvarar det av två mobiltelefoner. En katt har inte samma miljöpåverkan som en hund, men ligger på andra plats, strax under det som motsvarar en Wolksvagen Golf… plus att katter dödar en massa vilda djur, Storbritanniens 7,7 miljoner katter dödar varje år 188 miljoner vilda djur.

Den stora boven i dramat är (naturligtvis) mat, och främst det kött som djuren konsumerar. "Owning a dog really is quite an extravagance, mainly because of the carbon footprint of meat", säger John Barrett från det svenskklingande Stockholm Environment Institute i York. Enligt boken konsumerar en normalstor hund 164 kilo kött om året.

Jag läste allt detta och började fundera kring vilken slutsats man bör dra av allt detta. Om det finns någon att dra? Vad jag vet är hund- och kattmat till största delen en biprodukt av mänsklig köttkonsumtion. Artikelförfattarna menar att det går åt utrymme motsvarande 1,5 gånger Nya Zeeland varje år bara för att föda katterna i de tio mest kattrika länderna i världen, men frågan jag ställer mig är om detta är mark som används specifikt för kattmat eller om det är för mänsklig köttkonsumtion som katterna äter resterna från. Eller är denna yta motsvarande det som blir just kattmat?

I vilket fall som helst är det självklart så att det blir mindre lönsamt för djurindustrin om det inte skulle finnas en andrahandsmarknad för det vi människor ratar.

Den enklaste lösningen verkar hur som helst vara att reducera dessa djurs köttkonsumtion - en hund klarar sig t.ex. utmärkt på en vegetarisk kost. Ett förslag som presenteras i artikeln är att ge dem mer rester av det vi äter (vilket sällan är lika proteinrikt som det djuren äter, plus att vi då även reducerar mängden mat som slängs). Alternativet att äta de djur vi har som familjemedlemmar är dumt, för djur är inte mat, som vi vet. Ett förslag att kräva miljövänligare produkter kanske också är vettigt.

Något att fundera kring.

26 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Själv har jag en liten kisse och hon tillför mer glädje till mitt liv än alla prylar jag någonsin köper, så jämförelsen känns ju inte helt okej...

    SvaraRadera
  2. Intressant... Måste erkänna att jag får dåligt samvete när jag fyller på katternas matskål med den vanliga köttmaten, saken är den att det blir så himla dyrt att köpa vegokattmat åt dem! Skulle tyvärr aldrig hålla i längden, vilket är sabla synd :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katter ska inte äta vegetariskt då de är karnivorer..

      Radera
  3. Är det verkligen möjligt att hundar och/eller katter kan leva ett bra liv på en vegetarisk kost?!
    Jag är mycket tveksam eller kanske rättare sagt motståndare till att vi ska tvinga våra husdjur till en köttfri diet som de inte är skapta för.
    Har man svårigheter med att ge sin hund eller katt kött eller fisk,
    så ska man inte ha något husdjur.
    Ett bra argument för att människan inte är köttätatare är att jämföra människors tänder med i detta fall hundars och katters.
    Det är då tydligt att vi människor inte ska äta kött, medan hundar och katter ska äta kött, det är de skapta för.
    Våra mag och tarmkanaler är också helt annorlunda, så allt talar för för att människan ska vara vegetarian och hund och katt ska vara/är köttätare.
    Att tvinga en hund eller katt att vara vegetarian är djurplågeri, medans vi människor kan göra våra val och då helst vegetariskt, vilket vi är disponerade för.

    SvaraRadera
  4. Vegankorv, om det är viktigt och naturligt för ett husdjur att äta andra djur så blir det ju en djurrättslig fråga. Ska man döda ett djur för att ett annat djur ska få sin naturliga föda?
    Hundfodret lär redan idag vara en sörja av en massa tillsatser, utfyllnadsingredienser och annat. Jämför med debatten om köttbullar, där det kom fram hur lite kött de innehåller. Torrfoder för hundar lär knappast innehålla speciellt stor andel kött (möjligen en massa andra slaktprodukter som vi själva inte skulle betrakta som föda). Om man i den blandningen skulle byta andelen djurprodukter mot vegetabilier så tror jag inte att det skulle sätta några negativa spår hos hunden. Det lär finnas många som ger vegetarisk mat till sina djur. I fråga om smaken kan man idag skapa köttsmak, så inte heller när det gäller smaken borde det vara djurplågeri att ge hundar annan mat än kött. Jag är definitivt ingen kostexpert dock, så det här är gissningar.

    SvaraRadera
  5. vegankorv, för hunder är det inget problem att vara vegetarianer, det finns ett par fodermärken som är vegetariska på den svenska marknaden.

    Katter är det däremot annorlunda med. Men naturligtvs är det inte kött i sig katter behöver, utan det som köttet innehåller. Så kan man ge dem detta på annat sätt ser jag inte etiska problem med det, eller att man kränker några rättigheter till köttkonsumtion.

    Jag skulle vända på perspektivet och fråga hur rimligt det är att ge hundar och katter det de äter idag - slaktrester och annat. Och alla djur som finns i kattburkar t.ex. är knappast heller det som katter är skapta för att äta.

    SvaraRadera
  6. Och dessutom är väl människan inte rent biologiskt sett skapt för en enbart vegetarisk diet (vi är omnivorer dvs allätare), men det är det enda argumentet mot en vegodiet. Av etiska (människor och djur involveras här) och miljömässiga faktorer gör att det för mig är det enda rätta; vegankost. Visst kanske katter och hundar naturligt är gjorda för att vara köttätare, men det är inget naturligt med köttindustrin idag, varvid samma etiska och miljömässiga faktorer borde gälla för dem också så länge de inte tar skada av det. Och det finns som sagt fullvärdigt torrfoder för katter och hundar :)

    SvaraRadera
  7. Jag vidhåller trots alla välformulerade argument här att hundar och katter är köttätare och ska ha rätt till den kost de är skapta för.
    Vi människor kan göra val, men det kan inte djuren och att påtvinga hundar och katter våra värderingar om vad som är rätt kost ur ett djuretiskt perpektiv är att dra djurrätt ett varv för långt.
    Vi människor är allätare, som Moa skrev, liksom grisar, men hundar och katter är inte allätare, de är rovdjur och därmed huvudsakligen köttätare.
    Känns det svårt att ge din hund och/eller katt kött eller fisk , så ska du inte ha sådana djur.
    En diskussion som denna är intressannt, men skulle den komma till "allmänhetens" kännedom, så skulle Djuren Rätt förlora stort i trovärdighet.

    SvaraRadera
  8. vegankorv, min poäng är väl att hundar och katter inte är skapta för att äta slaktrester och vad nu annat deras mat innehåller. Inte heller oxe eller andra djur som finns i kattmatsburkar. De är väl överhuvudtaget inte skapta för att leva inomhus, om man ska dra det ett steg längre...

    Så vi har alltså en konstruerad situation som jag inte tycker blir värre av att välja en kost som orsakar mindre lidande för andra djur.

    Och avslutningsvis tycker jag inte alls att vi riskerar att förlora i trovärdighet. Det handlar väl i grunden om att ge våra husdjur en kost de mår bra av, inte att de har en rättighet att äta slaktrester eller fjordlax ur en konservburk?

    SvaraRadera
  9. Vegankorv, jag förstår vad som är kontroversiellt i frågan, och majoriteten tycker säkert som du. Här en diskussion om vegetarisk hundmat på forumet Aktiv Hund: www.aktivhund.se/hundforum/hundfoder-hundmat-f9/vegetariskt-for-hundar-t12898.html

    Men frågan är ju vad hundarna egentligen äter idag. Vad maten innehåller. På bilden på en burk blötfoder till en hund så ligger kycklingfiléer upplagda som om det vore på en restaurang. Som det stod i inlägget om kyckligindustrin så går mermalda (hela) kycklingar till hundfoder. Tror inte det är naturligt för en hund att äta inälvor, fjädrar och klor från kycklingar, även om det är nermalt till en oigenkännlig massa. Frågan är hur stor andel av våra hundar som äter bra och rent kött? Med tanke på allt vi kan skapa inom mat (exempelvis var vegetarisk julskinka en högoddsare) så tror jag att man kan göra lika bra eller t.o.m bättre alternativ till dagens hundmat.

    SvaraRadera
  10. …hmm, ser att jag kan ha haft felaktiga uppgifter om att de nermalda kycklingarna blir hundmat (stod ingenting om det i det inlägget jag hänvisade till). Måste ha läst det någon annanstans.

    SvaraRadera
  11. Jag kan förstå bägge sidor, till viss del. Samtidigt är jag emot att vi människor ska avgöra såvida djur som hund och katt ska bli vegetarianer. Är det att se till djurens bästa genom att ta ifrån dem något så naturligt? Ska vi hindra våra katter att jaga katter också?

    Finns det ens någon forskning att ta del av som säger att det inte skadar katt och hund ifall de skulle livnära sig på vegetarisk kost?

    Jag tror inte att det är så konstigt att Djurens Rätt nu ligger på 34 000 medlemmar.

    Jag är vegetarian, men ser att det signaleras allt för negativa signaler till köttätare och även vegetarianer. Spelar ingen roll om man som köttätare vill se skärpta regler inom industrierna eller om man som vegetarian avstår från kött (men ändå äter ägg).

    Ska vi lyckas behålla våra 34 000 medlemmar så måste vi ha en öppnare och mer välkommen syn på alla !

    SvaraRadera
  12. Att hindra våra katter att jaga råttor skulle det förstås vara :P

    SvaraRadera
  13. Vegotjej, men vi har ju redan avgjort hur djuren ska leva sina liv med tanke på att vi har dem i våra hem osv. Varför skulle deras kost vara annorlunda? Vi bestämmer ju allt annat åt dem, t.ex. deras sexualitet och deras umgänge med andra hundar/katter.

    Att katter jagar tycker jag egentligen är en annan diskussion än att frågan om oxkött från en konservburk - om vi disktuerar utifrån vad som är naturligt för en katt.

    Ang. medlemsantalet så tycker jag frågan också är vilken grundinställning en organisation som säger sig stå på djurens sida måste ha. Absolut en öppen inställning, och det tycker jag vi har.

    Men i grund och botten måste vi stå på djurens sida och argumentera utifrån vad vi tror är bäst för djuren. Och det är i väldigt få fall som det är bäst för djuren att bli till människomat (eller att producera ägg osv.) Annars vore vi ingen vidare djurrättsorganisation. Tycker jag.

    SvaraRadera
  14. Glömde ang. forskningen: Djurens Rätt har granskat de studier som finns, men tyvärr hittar jag inte texten just nu... Men kontentan är hur som helst att vi kan rekommendera vegetariskt för hundar, men inte för katter.

    SvaraRadera
  15. Det är så svårt det där med att kompromissa mellan att behålla medlemmar och stå helt på djurens sida. Finns ju tex många köttätare i Djurens Rätt, och samtidigt är det ju vår uppgift att kritisera köttindustrin, varvid man riskerar en intern debatt som i slutändan förmodligen ger negativa resultat (eller inte kommer någon vart alls). Jag låg och funderade lite på vego till katter och hundar igår kväll men kom inte fram till något vettigt. Man ska väl inte bestämma för mycket över dem, men samtidigt ignorerar man ju då slaktdjurens lidande... Eller om det mest är slaktrester i katt- och hundmaten blir det nog ännu svårare att svara på frågan! Katten eller hunden vet ju inte om hur mycket djuren de äter faktiskt lider, och hittar man ett substitut till detta kött så märker de förmodligen ingen skillnad. Hade inte Djurens Rätt anordnat någon provsmakning hos någon minister med tzay (eller annat "fejkkött") och han hade trott att det var kalvkött?

    SvaraRadera
  16. Jo, förresten! Angående katter som jagar råttor så tycker jag att det är en annan sak, eftersom katten själv då fäller sitt byte istället för att få det serverat (det är ingen industriell djurhållning). Men jag förstår resonemanget! :) Det är ju precis samma sak med människor, kan man med sina egna händer och tänder döda ett djur för att äta det, okej då. Det gör mig inte lika arg (eller kanske förresten eftersom de ju ser djurets lidande men ignorerar det), i alla fall inte lika arg som när folk går till affären och köper en köttbit, utan att tänka det minsta på vem som var tvungen att offra sitt liv för att hamna där i charken. Det är nog en fråga om hur långt man ska gå för att bekämpa den industriella djurhållningen. Skriver bara det som impulsivt faller mig in nu men det är vad jag för tillfället håller mig till.

    SvaraRadera
  17. Moa, ínte helt lätt alla gånger, det har du rätt i. Men jag tror inte man ska överdramatisera det heller. Jag tror de flesta som är eller blir medlemmar i Djurens Rätt vet vad organisationen står för, oavsett deras kostvanor.

    Jag vet inte vad det självklara svaret är i denna fråga, men den tål att tänkas på. Jag tycker inte det räcker med att konstatera att det är naturligt för hunder och katter att äta kött.

    Om vi tänker på samma provsmakning så var det inte Djurens Rätt och inte en minister utan att radioprogram där en känd kock fick smaka tzay och trodde det var... kyckling har jag för mig. Eller om det var kalvkött.

    SvaraRadera
  18. Och jo - jag tycker också det är en skillnad (jämfört med katter som jagar jämfört med kött i konservburk), särskilt om vi pratar utifrån vad som är "naturligt".

    Och jag tyckte resten du skrev lät väldigt vettigt.

    SvaraRadera
  19. Det är inte många som vet, men av någon anledning så är kycklingvingar den optimala dieten för hundar.
    Varför det är så har jag ingen aning om, men de hundar som får endast kycklingvingar till mat tycks vara de som mår fysiskt bäst.
    Detta kan ju tyckas vara märkligt, så slutatsen kan ju bli att hunden inte bryr sig om vilken del av kycklingen eller övrigt animaliskt den äter.
    Peter Nilsson, bra att du gjorde skillnad mellan hundars och katters behov av animailsk kost, detta är viktigt att veta.

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Hittade denna blogg, då jag kollade lite på nätet.
    Intressant, men obegripligt hur vissa kan tänka ge sina hundar och katter en mat utan kött. Det verkar ju helt galet!!

    SvaraRadera
  21. Varför galet, om vi utgår från att de klarar sig utan? Vilket vi vet är ett faktum när det gäller iaf hundar.

    SvaraRadera
  22. Det finns vegetarisk kattmat på marknaden! Köp AmiCat från goodstore (i stockholm) eller beställ. :-)

    SvaraRadera
  23. Att rekommendera vegetarisk kost till hundar ser jag inte som ett problem då hundar är väldigt mycket omnivorer, det gäller dock att ha koll på protein-, fett- och kolhydratsinnehållet. Det spelar dock ingen roll vilken källa energin har.
    Däremot är det ingen alls bra idé att rekommendera vegetarisk kost till katter. De är strikta karnivorer och kan inte tillgodogöra sig vegetabiliskt protein på samma sätt som omnivorer. Torrfoder är ingen bra idé för katter då de alltid innehåller kolhydrater i någon form för att kunna vara i torrfoderform. Katters dagliga behov av kolhydrater är runt 1% vilket de får i sig via glykogen i muskelkött. Det närmsta man kommer katters naturliga föda är blötmat, om man inte ger BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda).

    SvaraRadera
  24. Förstår inte, först vill ni att djuren ska få leva ett naturligt liv, sedan förespråkar ni att ex hundar enbart skall ges vegatarisk kost? (Pga människans problem att hålla djur humant? Hunden bryr sig knappast om var köttet kommer ifrån...)

    SvaraRadera
  25. På vilket sätt inhämmar vegetarisk hundmat på en hunds möjligheter att leva ett naturligt liv menar du?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.