15 maj 2010

Fredagen den 14 maj kl. 20.15

Fredagsmingel pågår (webbredaktionen äter sist, som vanligt...). Ett bildreportage från fredagsminglet kommer senare under kvällen.

Tror att detta endast är mitt andra besök i Karlstad, skandalöst nog. Onekligen vacker stad med Klarälven alltid i närheten (eller finns det fler än en älv?). Har också noterat alla speciella och fina hus här i stan, så som det eleganta museum jag joggade förbi igår förmiddag - och det något som antingen var en saluhall eller idrottshall, vi blev inte riktigt klara med exakt vad det var. Men en fin byggnad var det.

Det här är min fjortonde stämma, och var man kommer minnas från Karlstad 2010 återstår att se.

Min första stämma var i Malmö, och allt var stort och nytt. Vi unga från Göteborg gick genom stan och skrek "kött är mord". Så var det då. 1998 var året och Refused fick dela på Guldråttan men var tyvärr inte på plats för att ta emot priset.

1999 var vi i Trollhättan. Jag fick parkeringsböter och Nordiska Samfundet Mot Plågsamma Djurförsök bytte namn till Djurens Rätt. Så här gick det till:



2000 var senast vi var i Karlstad. Då höll vi till på en skola ett hundratal meter från årets stämmolokal på Hotell Elite. Och vi bodde på en annan skola, som låg väldigt många hundra meter ännu längre bort. Mycket gående blev det.

2001 var vi i min hemstad Varberg, och åt den bästa supén genom tiderna. Det hölls en helt fantastisk guidad tur på fästningen. Vi diskuterade ärvda skinnstolar, i kanske den underligaste diskussion som hållits under en stämma. Turnésamordnare Andersson åt för gamla veganska munkar och fick åka hem.

2002 var vi i Karlskona. Stämmodeltagarna bussades ut till en demonstration mot päls ute på Listerland, en spännande händelse för organisationen. Jag fick stanna kvar och vakta stämmosalen. Birgitta Carlsson lämnade styrelsen efter 27 år.

2003 var stämman i Västerås i en grymt fin kongresslokal. Den amerikansks djurförsökskritikern Ray Greek gästföreläste om djurförsök (duh!) - och fick Guldråttan. Per-Anders Svärd blev vald till ordförande. Vi åt supé ute på en vacker ö.

2004 var vi i Linköping och fick en guidad tur genom staden. Det jag minns mest från stämman är en upphetsad debatt om en eventuell höjning av medlemsavgiften.

2005 var vi tillbaka i Varberg. Supé på Societetsparken istället för fästningen. Nästan lika bra, men inte riktigt. Tranås kommun fick Guldråttan för deras arbete med djurcirkusar. Första och enda gången under en stämma som jag varit på spa.

2006 var vi i Västerås igen. Önskar att jag kom ihåg särskilt mycket av den stämman, men tyvärr inte. Förlåt Västerås. 104-åriga Theresia Ek fick Guldråttan.

2007 var vi i ett regnigt Borlänge. Finfin stämmolokal och jag var uppe i talarstolen oftare än någonsin. En duktig praktikant var med på stämman och skötte bloggandet och annat. Försökte också få stämmoombuden att köpa våra 125-årströjor (som så här i efterhand nog inte är det mest imponerande jag har varit med att ta fram). Supé på en grekisk restaurang.

2008 var vi i Norrköping på Arbetets museum. Jag var föräldraledig, men där ändå. Min lille pojke glömde fingret i hotellrummets toalettdörr. Hetsig diskussion om vår medlemstidning (som återkommer som diskussionsämne även på årets stämma).

2009 var vi i Kalmar och hade stämman så långt från centrala delen av stan som vi nånsin haft tror jag. Det var sjukt långt att gå mellan vandrarhemmet och strämmolokalen, men man kan kunde se Ölandsbron på vägen. Fint. Jag blev attackerade av nån sorts stor fågel en tidig morgon. Mindre fint.

2010-års stämma pågår. Mingel med väldigt god mingelmat. Lokal verksamheter presenteras. Trevligt. Bildreportage kommer senare ikväll och dagens tre profiler imorgon förmiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.