21 maj 2010

Kortkorta recensioner av "Flawed Dogs" och "Ninety-Five"

Berkley Breathed är i Sverige mest känd för serien Bloom County som kretsar kring den egensinniga pingvinen Opus (och som för övrigt är en av världens tre bästa serier). Men Breathed skriver även böcker, och i Flawed dogs (Philomel Books, 2009) är det hunden Sam som har huvudrollen.

Sam - eller Sam the Lion, för att vara helt korrekt - träffar människan Heidy, avogt inställd till hundar efter att hennes föräldrar blev uppätna av ett gäng schnauzers, och äventyret är igång.

Det underliggande temat är allvarligt och handlar om att de mängder med (kanske inte alltid helt perfekta) hundar som inte hittar nya hem och som därför dödas varje år. Men Breathed blandar, precis som i Bloom County, allvar med humor och Flawed dogs är en lättläst och enormt underhållande bok om Sam och hans enastående gäng med icke-önskade hundar.

Det finns olika sätt att berätta om deet vi utsätter djur för. Det kan göras med statistik om hur många djur som dör varje år för att bli mat. Det kan göras med beskrivningar av plågsamma slaktmetoder och vedervärdiga levnadsförhållanden. Eller så kan det göras på ett annat sätt...

Boken Ninety-Five (No Voice Unheard, 2010) kommer troligen recenseras i det kommande numret av tidningen Djurens Rätt, så jag håller på mitt omdöme om denna bok tills vidare. Men låt oss bara konstatera att jag satt och storgrät på bussen på väg till jobbet i morse, och att jag inte kan påminna mig att jag blivit så berörd av en bok som jag blev av denna på bra väldigt länge.

1 kommentar:

  1. Här kan man läsa mer om Ninety-Five och även få smakprov på foton och texter ur boken: http://www.everpub.com/books/ninety-five

    Känns som en bok som jag gärna skulle ha liggande på soffbordet när icke-vegovänner är på besök..

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.