11 maj 2010

Intressanta bokrecensioner och dags för en stollig bok

Jag recenserade boken "Monsterbiff till middag" av Torbjörn och Ylva Esping i nummer 1/2010 av tidningen Djurens Rätt, och det är synd att säga att detta gör mig särskilt unik. "Monsterbiff till middag?" är onekligen en bok som satt vårt djurätande på kartan - eller i alla fall den karta som är svenska tidningarnas kultursidor.

Och detta trots att boken egentligen inte ifrågasätter vårt djurätande.

I dagens Göteborgs-Posten recenserar Eva Lotta-Hultén denna och två andra böcker. Och som sagt, "Monsterbiff till middag?" sätter onekligen vårt djurätande på kartan:
"Vi har hört det förut men alltför få tycks bry sig för att det ska bli stopp på den sjuka djurhanteringen. På bara något decennium har vi fördubblat vår köttkonsumtion samtidigt som köttet blivit billigare. Det tyder på att de flesta ganska lätt borde kunna minska andelen kött på tallriken och hosta upp lite mer för det som vi ändå äter, men vi tycks aldrig riktigt kunna äta oss mätta på smaklösa kycklingfiléer och skinka från plågad gris. Att få äta som vi vill och känner för, utan några hänsyn åt något håll, tycks av somliga närmast anses som en mänsklig rättighet."
Den andra av de tre böckerna som recenseras i GP kan vi hoppa över, men "Vegomyten" av Lierre Keith, den tredje boken som recenseras, är en bok som jag spontant tycker låter som en av de mer stolligare böcker som dykt upp på den svenska bokmarknaden:

"När Lierre Ketih började odla sina egna grönsaker och läsa på om näringslära insåg hon att människan behöver kött, av flera skäl. Dels är våra kroppar gjord för att äta kött och behöver animaliskt protein för att må bra och dels är människan en del av ett ekosystem som behöver komma i balans."
Jag har svårt att se hur man kan påstå att människan behöver kött när det uppenbarligen finns mängder och mängder med människor som inte äter kött och som mår prima. Se bara på ett land som Indien där många hinduer inte äter kött av religiösa skäl - de borde ju trillat av pinn för länge sen om det är så att vi verkligen behöver kött.

Och som jag brukar säga, det är ju inte direkt en slump att det är vegetariskt som finns till försäljning i hälsokostbutiker.

I en annan recension av boken kan vi läsa att författaren menar att vegetarianer inte kan få barn. Också detta är ju aningen svårt att ta på allvar.

Men får att gå till botten med tokerierna har jag insett att jag nog ändå måste läsa boken själv. Tyvärr höll jag på att säga. Men jag måste ju ha torrt om fötterna när jag säger att det är den stolligaste boken på länge. Ett ex. av "Vegomyten" är införskaffad och en recension utlovas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.