25 oktober 2010

Håll andan för djuren

Fridykaren Annelie Pompe - aktuell med ett världsrekord i fridykning efter ett dyk 126 meter - intervjuades idag i P1:s Studio Ett. Och på frågan om mat svarade hon så här:
Jag är vegetarian, man kan inte äta kött när man fridyker. Eller man kan det, men då kan man inte hålla andan lika länge.
Det är inte precis så att det finns en brist på argument för att välja vego, men nu har vi precis fått ett till. Som var nytt för i alla fall mig.

(En gång när jag var runt tio försökte jag testa hur länge jag kunde hålla andan. Och jag trodde för ett tag att jag var verkligen var världsbäst på detta, för jag kunde hålla andan hur länge som helst! Men sen kom jag på att jag endast håll munnen stängd, och glömde bort att jag andades via näsan. Så kan det gå.)

Om man läser på Pompes Wikipedia-sida kan man läsa om hur hon bestiger berg, vunnit guld i fitness och varit bland de tio bästa i ett världsmästerkap i klättring. Inte så dåligt för en som mest äter morötter.

3 kommentarer:

  1. Men varför.
    Hur påverkar köttätande andningen?

    SvaraRadera
  2. Bra fråga. Jag försökte googla mig fram till ett svar men blev inte mycket klokare av det.

    SvaraRadera
  3. finns inget positivt med att konsumera kött!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.